Om kvikkleire i Horten kommune

Kort fortalt

• Kvikkleire er leire som ved overbelastning eller omrøring går over fra sin vanlige faste tilstand og blir lettflytende.
  • Det er relativt få slike leirområder i Horten.
  • Det er ingen grunn til å tro at det skal skje et ras her.

Hva sier NVE om kvikkleire og faren for ras i Horten?

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har ansvar for å ivareta de statlige forvaltningsoppgavene innenfor skredforebygging.

Det er lommer med kvikkleire også i Horten. I teorien kan et skred skje alle steder som ligger under marin grense, men i Hortensområdet er det ingen grunn til å tro at det vil skje.

Det er kvikkleireområder i Horten, og disse er kartlagt av NVE.

Nyttige lenker på NVE sine nettsider:

Se kvikkleirerapporter for Horten kommune.

Se kart over hvor kvikkleireområdene i Horten kommune.

Skjermbilde av kart over kvikkleiresoner i Horten fra NVE sin nettside. Følg lenke i artikkelen for å søke i deres kartfunksjon. - Klikk for stort bildeSkjermbilde av NVE sitt kart med oversikt over kvikkleiresoner i Horten.

Hvordan jobber kommunen?

• Horten kommune har tett kontakt med Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) som er fagmyndighet for flom og skred.
  • NVE har kartlagt områder i kommunen som har kvikkleire og hvor det er fare for ras. Disse områdene vises i kommuneplanene eller i NVE sitt temakart under kartlagene «KvikkleireFaregrad» og «KvikkleireRisiko» slik at det ved nye byggetiltak tas hensyn.
  • Ved planlegging av nye boligområder, næringsområder og infrastruktur er grunnforhold alltid et tema som blir kartlagt.
  • Horten kommune kan etter søknad gi statlige tilskuddsmidler (Spesielle miljøtiltak i landbruket) til erosjonssikring i elvekanter.
  • Kommunen har oppgaver som beredskapsmyndighet der rassikring er ett av flere tema.

Marin leire i plan- og bygningsloven

Byggetiltak under marin grense

Hva er kvikkleire?

Kilde, tekst og figur: NOU: 2022: 3 - regjeringen.no.

Illustrasjon av kornstruktur i kvikkleire før og etter et skred.  - Klikk for stort bildeKornstruktur i kvikkleire før og etter et skred. Figur hentet fra regjeringen.no, se kildehenvisning. regjeringen.no

Marin leire finner en i områder som består av gammel havbunn. Leire består av mange små partikler som er bundet sammen med saltforbindelser. Disse konstruksjonene kan nesten se ut som små korthus når de forstørres opp. Bindingene kan brytes når salter over tid blir vasket ut av leiren gjennom stor vanngjennomstrømming eller man får fysisk/mekanisk påkjenning i massene.

Korthusstrukturen vil da endre seg, og leira blir det vi kaller for kvikk og får flytende form. Utvasking av salter kan ta hundre til tusener av år. Ofte er det erosjon eller tiltak i grunnen som er utløsende årsak til at leira endrer form. Når en skal utvikle et område er det derfor viktig at en kartlegger godt hvilken byggegrunn det er i området.

Funn av marin leire betyr ikke at byggegrunnen er usikker. Avgjørende faktorer kan være leiras metningsgrad, omfang, dybde, terreng/topografi og mulighet for stabiliserende tiltak.

Er det påvist kvikkleire i et område kan det altså fortsatt bebygges og utvikles, men det kan føre til endringer på prosjektet. I enkelte tilfeller vil det ikke være aktuelt å gi tillatelse til bygging.