Kommunen har plikt å bistå med opplysninger, råd og veiledning til personer med økonomiske vanskeligheter, som kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer. En gjeldsrådgiver kan hjelpe deg hvis du trenger bistand til å håndtere gjelden din. Bistanden kan for eksempel bestå av veiledning og forhandlinger med kreditorer som kan føre fram til en avtale.
Før man søker gjeldsordning, må du ha forsøkt å komme til en avtale på egenhånd med kreditorene. Det er bare du som kan ta initiativ til en gjeldsordning. Kreditorene kan ikke søke om dette.
Har du spørsmål angående økonomi har NAV også en gratis telefon - og chattetjeneste.
Trykk her for mer informasjon
Ønsker du å søke om bistand fra gjeldsrådgiver?
Søk om bistand fra gjeldsrådgiver i NAV Horten (PDF, 102 kB)
Vedtaket kan påklages. Klagen skal være skriftlig og sendes NAV Horten innen 3 uker fra mottatt vedtaksdato. NAV Horten vil vurdere saken på nytt. Dersom klagen ikke imøtekommes, sendes klagen videre til Statforvalteren i Vestfold og Telemark for endelig avgjørelse.