Inkluderingsavdelingen

Avdelingen er ansvarlig for bosetting av nyankomne flyktninger i henhold til vedtak i kommunestyret, og etter Lov om Introduksjonsordningen. Det er Inkluderings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) som, i samarbeid med Integreringsavdelingen, beslutter hvem som skal bosettes i kommunen.

Avdelingen har også ansvaret for oppfølging av brukere med behov for oppfølging mot arbeid eller utdanning.

Avdelingen har fokus på kvalitetssikring og profesjonalisering av integreringsarbeidet. Sammen med andre kommunale samarbeidspartnere skal avdelingen bidra tilå sikre et helhetlig tjenestetilbud med klare roller og ansvarsoppgaver mellom de kommunale tjenesteområdene. Etter bosetting skal alle nyankomne flyktninger mellom 18 - 55 år delta i Introduksjonsprogrammet. Programmet kan ha en varighet på inntil 2 år. Målet er å sikre at flyktningene så tidlig som mulig kan fokusere på et kvalifiseringsløp mot arbeid og utdanning. Dette oppnås best ved å fokusere på stabilitet og trygghet i bosettingsprosessen, tydeliggjøre forventninger, kartlegge støtte og formulere mål.

Kommunenes mål er å sikre en trygg, tydelig og aktiv integrering og inkludering i kommunen. Målet er at alle flyktninger får mulighet til å bidra med sine ressurser og potensiale innen jobb og utdanning, kultur og frivillighet, lokal verdiskapning og samfunnsliv.

Norsk opplæring for nyankomne flyktninger gis av Horten voksenopplæring. Du finner mer informasjon på IMDI sine nettsider og UDI sine nettsider.

Om du ønsker direkte kontakt så kan du Sende e-post til avdelingsleder Terje Randem.

Kontakt

  • Horten Kommune
    Postboks 10,
    3191 HORTEN
  • Besøk
    Teatergata 11
    3187 HORTEN
  • Telefon
    33 08 50 00
  • E-post
    postmottak@horten.kommune.no
  • Åpningstider
    Hverdager kl. 08.00-15.00,
    onsdager kl. 08.00-14.00
  • Organisasjonsnummer
    964 951 284