Informasjon om gravid og nybakt mor forskningsprosjektet i Horten og Tønsberg

Jordmortjenestene i Horten og Tønsberg kommuner ønsker å undersøke om gravide og nybakte mødre med behov for ekstra omsorg blir identifisert og får den omsorgen de trenger i disse to kommunene.

Hva ønsker vi å undersøke

Hensikten med studien er å undersøke om kvinner med behov for ekstra omsorg blir identifisert og får den omsorgen de trenger. Masterstudenter vil bli inkludert i prosjektet på et senere tidspunkt til å skrive masteroppgave på noen av de innsamlede data. Det er også mulig at en doktorgradsstudent blir tilknyttet til prosjektet.

kommune har godkjent studien. Oppstart for prosjektet var høsten 2022 og i en periode på cirka 1,5 år vil vi invitere alle gravide i Horten og Tønsberg til å delta.

Hva innebærer det å delta?

Deltagelse innebærer at du som gravid fyller ut to spørreskjemaer i løpet av svangerskapet, en rett før første konsultasjon og en rundt uke 34, og et spørreskjema når barnet er cirka 3 måneder gammel. Det vil ta cirka en halv time å besvare hvert skjema. Spørsmålene handler om hvordan du har det i svangerskapet ved siden av noen spørsmål om generell og mental helse og hvordan du har det generelt i livet.

Det er også mulig å skrive fri tekst om ting du ønsker å formidle til oss som ikke dekkes av spørsmålene. Professor Lukasse ved USN leser gjennom besvarte spørreskjemaer og dersom hun blir svært bekymret for din helse og velvære vil hun ta kontakt med helsestasjonen og sjekke om du får den oppfølgingen du trenger.

For alle deltagere ønsker vi følgende informasjon fra journal:

• antall besøk hos jordmor
  • kroppsmasseindeks fra helsekortet
  • henvisninger til andre instanser
  • hjemmebesøk av jordmor
  • informasjon fra epikrisen fra sykehuset om fødselsmetode og barnets vekt og tilstand

Dersom jordmor eller helsesykepleier registrerer resultat av deres nye tiltak, for eksempel et sett med spesifikke spørsmål om depresjon, ønsker vi å hente ut disse resultater.

Et lite utvalg av gravide (12 stykker) vil bli spurt å stille til et intervju. Intervjuet handler om hvordan svangerskapsomsorgen oppleves. Det vil bli tatt lydopptak av intervjuet og noen notater.

Det er frivillig å delta

Det er frivillig å delta i prosjektet. Hvis du velger å delta, kan du når som helst trekke samtykket tilbake uten å oppgi noen grunn. Alle personopplysninger vil da bli slettet. Det vil ikke ha noen negative konsekvenser for hvis du ikke vil delta eller senere velger å trekke seg. Det vil ikke påvirke omsorgen ved helsetjenesten i Horten og Tønsberg. Alle gravide vil få tilsendt en link til studien når de begynner å gå til jordmor.

Personvern – hvordan vi oppbevarer og bruker opplysninger

Vi vil bare bruke opplysningene til formålene vi har fortalt om i dette skrivet. Vi behandler
opplysningene konfidensielt og i samsvar med personvernregelverket. Dataene vil bli lagret på
forskningsserveren ved USN. Professor Lukasse har tilgang. Studenter eller andre forskere vil kun få tilgang dersom hun gir dem det. Navnet og kontaktopplysningene vil bli erstattet med en kode som lagres på egen navneliste adskilt fra øvrige data, innelåst på kontoret ved Horten kommune. Data fra journalen i kommunen vil bli registrert i et eget skjema med din kode og overført i kryptert form til forskningsserveren ved USN. Nettskjema.no vil bli brukt for all data innsamling. Opplysninger fra studien vil ikke bli registrert i journal. Masterstudenter vil kun få tilgang til anonymisert data fra nettskjema. Transkriberte data fra intervju vil bli lagret i samme mappe på forskningsserveren og vil kun være tilgjengelig for 3-4 personer ansvarlig for analysene (2 studenter, en hovedveileder og en biveileder). Deltagerne vil ikke kunne gjenkjennes i publikasjonen av mastergraden/vitenskapelig artikkel.

Hva skjer med opplysningene dine etter at prosjektet er avsluttet?

Opplysningene anonymiseres når prosjektet avsluttes noe som etter planen er 2025.
Hva gir oss rett til å behandle personopplysninger?
Vi behandler opplysninger basert på samtykke.
På oppdrag fra Universitetet i Sør-Øst Norge har NSD – Norsk senter for forskningsdata AS vurdert at behandlingen av personopplysninger i dette prosjektet er i samsvar med personvernregelverket, NSD Nr.369607. Studien har blitt vurdert og godkjent av Regional Etisk Komite Nr. 29206.

Rettigheter

Så lenge du kan identifiseres i datamaterialet, har du rett til:

• innsyn i hvilke opplysninger vi behandler om deg, og å få utlevert en kopi av opplysningene
  • å få rettet opplysninger om deg som er feil eller misvisende
  • å få slettet personopplysninger om deg
  • å sende klage til Datatilsynet om behandlingen av dine personopplysninger

Universitetet i Sør-øst Norge (USN)
Professor Mirjam Lukasse, Mirjam.Lukasse@usn.no Mobil: 95 77 19 64

Universitetet i Sør-øst Norge (USN)
Personvernombud Paal Are Solberg, personvernombud@usn.no

Hvis du har spørsmål knyttet til NSD sin vurdering av prosjektet, kan du ta kontakt med:
NSD – Norsk senter for forskningsdata AS på e-post (personverntjenester@nsd.no) eller på
telefon: 55 58 21 17.

Information about pregnant and mother study in Horten an Tønsberg (PDF, 281 kB)

Universitetet i Sør-Øst Norge (USN) er ansvarlig for prosjektet. Horten kommune og Tønsberg kommune har godkjent studien.