Nyheter uke 43

FN-dagen 24. oktober ble markert med felles FN-samling i gymsalen. Det ble prensentasjon av FN og deres arbeid. Sangen "Barn av regnbuen" ble også sunget. Ansvarlig for markeringen er 6. trinn.

Klikk for stort bilde

____________________________________________________________________________________________________________________
Halloween søndag 31. oktober.
Allehelgensaften er kvelden før allehelgensdag, helgemessen til minne om helgenermartyrer og avdøde. Den engelsk-amerikanske varianten av alle­helgensaften, halloween, som har røtter i den keltiske høsttakkefesten samhain, feires 31. oktober ved at utkledde småbarn tigger godteri.

5. trinn har vært på uteskole, hvor de undersøkte elektrisitet.
Vi hadde på forhånd snakket om atomer og at alt rundt oss var bygget opp av atomer. Atomene består av en positivt ladet kjerne og at det er negativt ladede elektroner som svever rundt kjernen. Om vi gnir f.eks. en ballong inntil håret vil elektronene røre på seg, og da blir ballongen negativt ladet, mens håret blir positivt ladet. Dermed vil håret tiltrekkes ballongen. Vi hadde mange ulike eksperimenter som handlet om nettopp dette.
Det andre vi gjorde var å finne ulike blader i skogen. Så skulle de, ved hjelp av en bestemmelsesduk, finne ut hva slags tre bladet kom i fra.

Klikk for stort bilde