Det viktigste kjennetegnet ved dysleksivennlige skoler er at de har gode systemer for å fange opp, og ikke minst: følge opp. Det er ikke nødvendigvis så altfor mye som skal til for å ivareta disse elevene. Det handler om kunnskap og gode systemer. God skoleledelse og god skolekultur er også avgjørende.
-Kunnskap om hva som kan gjøres er ofte for lav i tillegg til at skolene mangler systemer. Det fører til store forskjeller og tilfeldigheter. Det er ikke bra nok. Disse elevene fortjener å bli tatt på alvor og at det stilles forventninger til dem. De trenger tilrettelegging og tilgang til datahjelpemidler for å få utnyttet sitt fulle potensial. Gode skoler får til dette. Disse skolene fortjener en utmerkelse. Forhåpentlig kan det også føre til at andre skoler følger etter, sier Solem.
Bakgrunn:
Det kan være mange grunner til at noen har vansker med lesing, skriving, språk eller matte. Dårlig opplæring, lav motivasjon, dårlig konsentrasjon eller generelle evner vil føre til det.
Dysleksi, dyskalkuli og SSV er derimot det vi kaller spesifikke vansker. Det betyr at de ikke kan forklares med slike forhold. Det betyr også at vanskene er vedvarende. Men vanskene har ingenting med lav intelligens å gjøre.
Med riktig hjelp kan omfanget reduseres. Elever med spesifikke vansker må derfor få lov til å kompensere med hjelpemidler.
En kan si at mens dysleksi er en vanske med det skriftlige, er SSV en vanske med det muntlige og å bruke språket. Det må ikke forveksles med en talevanske. Matematikkvansker er en vanske med tallbegrep.
De fleste anslår at omtrent 250 000 i Norge har en av disse vanskene. Trolig har minst 500 000 flere av vanskene.
Det er høy sannsynlighet for å få dysleksi hvis en av foreldrene har det.
Kan også gi følgevansker, som vanskelig for å lære klokka, dårlig retningssans m.m.
Faktaboks:
Dysleksi Norge er en organisasjon for alle med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker.
Dysleksi Norge startet prosjekt «dysleksivennlig skole» i 2005 og siden den gang godkjent en rekke skoler som dysleksivennlige.
www.dysleksinorge.no
www.dysleksivennlig.no