Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
beskrive egne styrker og egenskaper og interesser, og kunne se dette i sammenheng med utdannings- og yrkesønsker og livsmestring
samle, analysere og bruke informasjon om utdanning og arbeid
utforske utdanningsmuligheter på varierte måter, og gjøre rede for ulike utdanningsveier og hvilke yrkesområder de kan føre til
tilegne seg kunnskap om arbeidslivet gjennom utprøving og utforskning og reflektere over hvordan bærekraftsmål, konjunkturer og teknologi påvirker arbeidsmarked, yrker og arbeidsmåter
diskutere konsekvenser av utenforskap og forstå økonomisk og sosial verdi av arbeid på individ- og samfunnsnivå
gjøre rede for hva og hvem som kan påvirke karrierevalg og hva dette har å si for egne valg
utforske og drøfte kjønnsrelaterte perspektiver i karrierevalg
se muligheter og omsette egne idéer til handling og valg, og reflektere sammen med andre over konsekvenser av karrierevalg
utvikle og bruke mestringsstrategier for å håndtere overganger og utfordringer relatert til utdanning og karriere
tolke stillingsannonser, skrive CV og jobbsøknad og tilegne seg kunnskap om hvordan man gjør et godt jobbintervju
(Kompetansemål - Læreplan for utdanningsvalg på ungdomstrinnet (UTV01-03) | udir.no)
Grovt sett ser Orerønningens årshjul i faget Utdanningsvalg slik ut for 8.,9. og 10. klasse:
8.trinn
Elevene på trinnet er med på «jobbskygging» der elevene følger en yrkesutøver i to dager og presenterer utdannelsen og bakgrunn til denne personen i etterkant på skolen for sine medelever, og seinere, for noens del, for foreldre. Jobbskyggingsdagene dokumenteres gjennom loggskriving i en egen arbeidslivsbok som de bruker i de tre åra på Orerønningen. Denne boka er en del av vurderingsgrunnlaget når eleven blir vurdert med deltatt/ikke deltatt på vitnemålet i 10.kl. I tillegg gjennomgår 8. trinn et intensivkurs i hvordan videregående skole fungerer, og ikke i minst hva det krever av forberedelser i ungdomsskoleperioden for å kunne gjennomføre de ulike utdanningsprogrammene videregående skole består av. Denne opplæringa foregår i mindre grupper der mange av aktivitetene er nettbaserte, men samtalen er fremdeles viktig.
9.trinn
På 9. trinn introduserer vi elevene for et karriereveiledningsverktøy som heter Karriereverktøy. «Karriereverktøy tar utgangspunkt i Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning Her og er laget for å gi kvalitet i karriereveiledning og utvikle karrierekompetanse hos veisøkere…» (Karriereverktøy - Test og interessetest for karriereveiledning (karriereverktoy.no)». Dette er en digital ressurs som skal hjelpe elevene i å bli mer bevisste sine egne interesser og hjelpe dem på veien til å velge vei på videregående skole, i yrkesvalg og utdanning. 9. trinn får besøk av Horten videregående skole i september/oktober hvert år der de får informasjon om to utvalgte utdanningsprogrammer fra lærere og elever. I forkant av denne hospiteringsdagen er alle våre elever gjennom individuelle karriereveiledningssamtaler for å sikre at de besøker de rette utdanningsprogrammene denne dagen. På våren gjennomføres en ukes praktisk yrkesorientering (arbeidsuke) der elevene jobber ei uke på en arbeidsplass og skriver logg over de aktivitetene de er med på. Etter sin arbeidsuke jobber man på trinnet med å presentere yrker, yrkesveier og utdanningsprogram i den videregående skolen i klassene. Dette kan foregå på mange ulike måter, men vi ønsker å gjøre det så praktisk som mulig. Målet er at de elevene som for eksempel har jobbet som tømrere, presenterer yrket de har vært i og den veien du må gå gjennom utdanningsprogrammet Bygg- og anleggsteknikk for å bli tømrer. I løpet av 9. trinn gjennomfører vi også et «Småhusprosjekt» der elevene bygger hus i småskala under veiledning av Opplæringskontoret for Bygg- og anleggsteknikk. Våre lærere deltar som «assistenter» i denne byggeperioden. Målet er å presentere flest mulig yrker innen bygg- og anleggsfagene.
10.trinn
På dette trinnet spisser vi aktivitetene mot selve søknaden til videregående skole som må være klart før første mars. På høsten er det karriereveiledningssamtaler i skoletida, før elevene hospiterer en hel dag på ett utdanningsprogram på Horten videregående skole. De fleste av eleven benytter seg også av muligheten til å hospitere rundt i fylket på de utdanningsprogrammene som ikke Horten videregående skole har. Alle elever får tilbud om hjelp til selve søknadsprosessen, og alle elever får tilbud om så mange veiledningssamtaler de måtte ønske utenom den obligatoriske nevnt over. Dersom de foresatte ønsker å være med på en eller flere samtaler, foregår disse utenom selve skoletida. Jeg arrangerer også søknadsverksted på skolen på ettermiddags- og/eller kveldstid for elever og foresatte i forkant av søknadsfristen. Som sagt det er helt opp til den enkelte elev hvor mye tid de vil bruke på selve søknadsprosessen dette siste året på Orerønningen. Mange bruker mye tid og kommer som oftest fram til gode valg som betyr mye for framtida til den enkelte.
Mvh Anne Vigdis Torp Skogsholm, rådgiver
Tlf: 408 54 972
Mail: anne.skogsholm@horten.kommune.no