Klage på parkeringsbot

 Har du fått parkeringsgebyr/bot som du mener er uriktig? Da har du rett til å klage.

Dersom du har fått parkeringsbot som du mener er uriktig, har du rett til å søke om ettergivelse/frafall
Les mer om "Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr".

Klagen må sendes skriftlig/digitalt og i løpet av tre uker fra ileggelsesdato.

Slik klager du på parkeringsgebyr/kontrollsanksjon

Send klage på parkeringsgebyr/bot digitalt

E-post: parkering@horten.kommune.no

Post: Horten kommune v/Parkeringstjenesten, Postboks 10, 3191 Horten.

  • Ved all henvendelse tilknyttet kontrollsanksjon eller parkeringsgebyr bes det om at saksnummer og/eller registreringsnummer oppgis.
  • Husk også navn og postadresse på klager/fører, og grunnlaget for klagen.
  • Har du dokumentasjon som kan være relevant for saken, vedlegges dette (eksempel; billett, p-tillatelse, bilder, annet). 
  • Du kan forvente en saksbehandlingstid på inntil 3 uker. Noe lenger ved ferietid.

 Klager som kan føre frem:

  • Dersom vilkårene for å ilegge gebyr, kontrollsanksjon eller foreta fjerning ikke er tilstede.
  • Det ble foretatt lovlig av- eller pålessing (skriftlig dokumentasjon må fremlegges). Gjelder ikke stanseforbud.
  • Kjøretøyet var stjålet og tyveriet er meldt til politiet (skriftlig dokumentasjon på politianmeldelse må fremlegges).
  • Det var teknisk feil på p-automat, og fører har forsøkt kontakt med p-operatør per telefon og/eller ved lapp med informasjon om feilen (Gjelder ikke dersom det er flere p-automater på plassen).
  • Nødrettslignende forhold, for eksempel motorhavari (varseltrekant må settes ut), akutt sykdom (dokumentasjon må fremlegges).

Klager som ikke vil føre frem:

  • Fører trodde at bilen var lovlig parkert, forsto ikke skiltenes betydning.
  • Bilfører var uoppmerksom.
  • Det var ingen andre steder å parkere.
  • Stansen varte kun i kort tid.
  • Kjøretøyet sto ikke til hinder for noen.
  • Økonomiske grunner eller kjøretøyet var lånt bort til noen som ikke vil betale.

 

Hva skjer om klagen ikke fører fram?

Parkeringsgebyr

  • Dersom du ikke får medhold i klagen, har du anledning til å bringe saken inn for tingretten.
  • Kravet om å få saken prøvet for tingretten rettes til Horten kommune v/Parkeringstjenesten. Det må da tydelig fremkomme at saken ønskes behandlet i tingretten.

Husk! Selv om du ønsker å klage på parkeringsgebyr, må betalingsplikten overholdes! 

Les: Forskrift om parkeringsregulering og parkeringsgebyr § 5

Kontrollsanksjon

  • Dersom du får avslag på din klage og ikke aksepterer dette, kan klage rettes til Parkeringsklagenemnda.
  • Behandling i Parkeringsklagenemnda er gratis for forbrukeren
  • Klagen må fremsettes skriftlig: 

Send klage til parkeringsklagenemnda elektronisk 

Send klage per post: 
Parkeringsklagenemnda 
Øvre Slottsgate 18-20 
0157 Oslo

  • Klagefristen er 1 år fra datoen du klaget til Horten kommune.
  • Kontrollsanksjonen må imidlertid betales dersom du ikke klager videre til Parkeringsklagenemnda innen 3 uker fra mottak av avslagsbrev
  • Dersom du bestrider kravet, men ikke ønsker å klage saken inn for Parkeringsklagenemnda ber vi om å bli underrettet om dette innen 3 uker etter mottak av avslagsbrevet. 
  • Da kan vi eventuelt bringe saken inn for forliksrådet for rettslig behandling.
  • I motsatt fall vil det bli iverksatt inkasso av kravet.

Vi gjør oppmerksom på at du vil måtte dekke sakens omkostninger dersom du taper ved en behandling i forliksrådet.

Parkeringsforskriften

Kontakt

  • Horten Kommune
    Postboks 10,
    3191 HORTEN
  • Besøk
    Teatergata 11
    3187 HORTEN
  • Telefon
    33 08 50 00
  • E-post
    postmottak@horten.kommune.no
  • Åpningstider
    Hverdager kl. 08.00-15.00,
    onsdager kl. 08.00-14.00
  • Organisasjonsnummer
    964 951 284