Hva kan du forvente av oss:
- Avfallet hentes etter gjeldende tømmerutiner.
- Innsamling og tømming medfører minst mulig ulemper og støy.
- Oppsamlingsenhetene forlates slik den sto før tømming.
- Gjenvinningsstasjoner, hageavfallsmottak og returpunkter skal være tilgjengelige innenfor vedtatte åpningstidene.
Hva vi forventer av deg:
- Du kildesorterer avfallet og benytter etablerte hente- og bringeordninger.
- Du leverer farlig avfall til selvbetjente miljøstasjon eller gjenvinningsstasjon.
- Du plasserer oppsamlingsenhetene for avfall på et egnet sted tilrettelagt for enkel og sikker henting.
- Du utfører renhold av oppsamlingsenhet og hentested.
- Du benytter gjenvinningsstasjon for avfall utover det som samles inn ved ordinær renovasjon og betaler for restavfallet som leveres der.
Praktiske opplysninger:
Horten kommune er medlem i det interkommunale selskapet Vesar AS. Vesar administrerer hele renovasjonsordningen på vegne av kommunen. Telefonnummer til Vesar AS er 33 35 43 80 og epost-adresse er post@vesar.no.
Betaling:
Gebyret går i sin helhet til dekning av kommunens kostnader knyttet til renovasjonsordningen. Størrelsen på gebyret fastsettes (revideres) årlig av kommunestyret og fremkommer av gebyrregulativet.
Behandlingstid:
Dine henvendelser vedrørende driftsproblemer (både skriftlige og muntlige) besvares raskest mulig og senest innen 3 uker fra mottakstidspunktet.
Klageadgang (saksgang):
Alle henvendelser vedrørende renovasjon skal rettes til Vesar AS. Vesar behandler alle enkeltsaker mens klage på enkeltvedtak som ikke blir tatt til følge, behandles av Horten kommune.
Ansvarlig for tjenesten:
Vesar AS på vegne av Horten kommune.
Samarbeidspartner (kan være nødvendig):
Vesar AS inngår kontrakter med samarbeidspartnere for gjennomføring av renovasjonsordningen.
Lovverk / hjemmel / vedtak:
Lov om vern mot forurensninger og om avfall (Forurensningsloven). Forskrift for husholdningsavfall i Horten kommune.