Utslipp av avløpsvann fra boliger og hytter

I Horten kommune er de fleste eiendommene i sentrale og sentrumsnære strøk tilknyttet kommunalt avløpsnett.
Eiendommer hvor kommunalt avløpsnett ligger for langt unna har egne, private avløpsløsninger. Private avløpsløsninger som betjener mindre enn 50 personer, skal ha godkjent vedtak om utslippstillatelse etter forurensningsforskriften kapittel 12. Dette gjelder alle eiendommer med innlagt vann og gjelder både eksisterende og ny bebyggelse.

For å etablere og/eller endre private avløpsanlegg må du først søke kommunen om tillatelse.

Priser for saksbehandling av søknad om utslipp, samt gebyr for tilsyn finner du her (rull ned til Teknisk).

Horten kommune har ingen tilskuddsordning ved utbedring/etablering av private avløpsanlegg, og dette må i sin helhet bekostes av anleggseier/grunneier.

For å oppnå kravene til god vannkvalitet i bekker, elver, vann og sjø må kommunen for en rekke eiendommer kreve forbedrede renseløsninger. Det betyr at kommunen som forurensningsmyndighet for utslipp av sanitært avløpsvann må pålegge anleggseiere å oppgradere private avløpsanlegg som ikke overholder gjeldende krav og rensekrav i lokal forurensningsforskrift og forurensningsforskriften kapittel 12.

Krav om utslippstillatelse gjelder både eksisterende og ny bebyggelse.

Søknad for utslipp av sanitært avløpsvann

Dersom du skal søke om utslipp av sanitært avløpsvann, se her for aktuelle søknadsskjemaer som må fylles ut. Utfylte søknadsskjemaer sendes til postmottak@horten.kommune.no.

Søknadsskjemaet gjelder for utslipp fra bolighus, hytter, turistbedrifter og lignende virksomhet med utslipp mindre enn 50 personekvivalenter. Skjemaet gjelder ikke for tilkobling til offentlig avløpsnett.

For å sikre at rensekrav overholdes er kommunen, som forurensningsmyndighet, pålagt å føre tilsyn av private avløpsanlegg i henhold til forurensningsforskriften kapittel 12.

Tilsyn og opprydding private avløpsanlegg

Horten kommune er i gang med et omfattende arbeid med tilsyn og opprydding av private avløpsanlegg. Dette er en lovpålagt oppgave som må gjennomføres av alle kommuner i Norge For informasjon om dette kan du trykke på denne lenken:

Tilsyn og opprydding