Brannfare: Vis ekstra varsomhet i tørkeperioden

Brannsjef Per Olav Pettersen minner om at det allerede er forbudt å bruke åpen ild i skog og mark. Skogbrannvarslet er mørkerødt og derfor kan du ikke grille, tenne bål eller røyke i skog og mark. Det er forbudt.  Foto:VIB - Klikk for stort bildeBrannsjef Per Olav Pettersen minner om at det allerede er forbudt å bruke åpen ild i skog og mark. Skogbrannvarslet er mørkerødt og derfor kan du ikke grille, tenne bål eller røyke i skog og mark. Det er forbudt. Foto:VIB

Så langt i år har det kun vært en eneste brann i Hortensterrenget. Dersom vi alle passer ekstra godt på nå som tørken kommer, unngår vi at det blir flere.

-Min faglige advarsel er at alle former for bruk av ild utendørs nær noe brennbart i disse dager, kan føre til en større brann. Holdt hodet kaldt og tenk brannsikkerhet ved all aktivitet, formaner brannsjef Per Olav Pettersen.

Husk forbudet og vis varsomhet

I eller nær skog og annen utmark er all bruk av ild forbudt i sommerhalvåret. Ikke bål, ikke grill og ikke røyk. Det er totalt forbudt, og nå kan slik aktivitet åpenbart føre til brann.

-Nå finnes det knapt et sted i Vestfold der bruk av ild åpenbart ikke kan medføre brann i vegetasjon. Så selv om forskriften åpner for å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann, bør du avstå, sier brannsjef Per Olav Pettersen

Brannvaktflyet er på vingene hver dag. Ser de røyk, rykker brannvesen ut.

-Velger man å trosse advarslene, så er den som tenner helt og fullt selv ansvarlig, og kan bli erstatningspliktig samt bøtelagt. Politiet blir varslet ved alle branner, sier brannsjefen.

Hortensere er generelt flinke

Totalt har det startet11 branner i terrenget til nå i år i VIBs område. Av disse er 5 i Tønsberg, 4 i Færder og en hver i Holmestrand og Horten.

Av disse 11 startet 10 med uaktsomhet; 7 var påsatt, 3 startet med varm aske fra grill eller ovn og én vet vi ikke hvordan startet.

-Jeg mener innbyggerne tar aktsomhetskravet i brannloven på alvor og forholder seg til at enhver plikter å vise alminnelig aktsomhet og opptre på en slik måte at brann, eksplosjon og annen ulykke forebygges, sier brannsjef Per Olav Pettersen.

Einngripende forbud, helt inn på terrassen til innbyggerne, har VIB foreløpig ikke valgt å innføre.

-Det kan komme, men jeg vil heller gi stor honnør til alle som tar brannfaren utendørs på største alvor og avstår fra aktivitet som kan føre til brann. De utviser nødvendig aktsomhet og er eksempler til etterfølgelse, sier brannsjefen.

Brannfare: Dette bør du tenke på

Kilde: Vestfold Interkommunale Brannvesen