Den ekstraordinære brannfaren er over

Brannsjef Per Olav Pettersen holder en plakat hvor det står "Skogbrann. åpen ild i skog og utmarker forbudt fra 15. april til 15. september".Foto:VIB - Klikk for stort bildeFoto: VIB

16. juni innførte VIB et ekstraordinært forbud mot bruk av ild i Horten kommune.

- Det ekstraordinære forbudet mot ild opphører fra i dag, fredag 30.juni, men innbyggernes ansvar for å hindre brann opphører aldri, sier brannsjef Per Olav Pettersen.

(SCROLL DOWN FOR INFORMATION IN ENGLISH)

Jeg vil takke våre innbyggere og sommergjester som klokelig har etterlevd det ekstraordinære forbudet. Nå oppfordrer jeg alle til å respektere til fulle det generelle forbudet mot ild i skog og mark. Det gjelder hver sommer, sier brannsjefen.

Brannfare lokalt

Forholdene i våre fire kommuner, (Holmestrand, Horten, Tønsberg og Færder) varierer stort. Enkelte steder har det kommet rotbløyte, men andre steder er det tørt. Den som tenner ild er ansvarlig for å vurdere hvor tørt det er, samt vær og vind der man er. Du har alltid det hele og fulle ansvaret for at dine handlinger ikke fører til brann, sier brannsjef Per Olav Pettersen.

20 branner i vegetasjon

Til nå i år har vi rykket ut til 20 branner i terrenget. Den siste var i morges ved en bolig på Åsgårdstrandsveien, Tønsberg. En liten brann, 2 x 4 meter, men et eksempel på at det er svært tørt i og ved mange boliger. Det brant i gress og under en hekk, slukket av beboere med hageslangen. Startet trolig av gloa på en sigarettsneip, forteller Pettersen.

Unngå engangsgrill

Vi har for mange hendelser med engangsgrill. Jeg henstiller innbyggerne til heller å bruke bærbare griller, med gass eller kull. Det er tryggere. Engangsgriller rett på bakken kan være risikosport, om det er tørt nede i jorda, sier brannsjefen.

Aske

Du må være helt sikker på at asken etter kull og briketter er kald før du kaster den. Spyl gjerne med vann der du tømmer den. Hver sommer opplever vi branner som starter «dagen derpå». Og har du tent et lite kaffebål, må det også slukkes fullstendig. Det er forbudt å forlate bål, sier Per Olav Pettersen.

Skogbrannfareindeksen et hjelpemiddel

De faktiske forholdene er gjerne mer utfordrende enn det skogbrannfareindeksen (ekstern lenke) viser. Og du må selv gjøre grundige vurderinger på stedet.

All bruk av ild kan bli forbudt

Når brannfaren er spesielt stor eller det foreligger andre ekstraordinære forhold, kan all bruk av ild forbys alle steder utendørs i kommunen. Om et slik forbud innføres vil det bli kommunisert i media og våre nettsider.

Lokal forskrift i Horten kommune

Vi har en lokal forskrift som forbyr åpen brenning som er hjemlet i forurensningsloven. Formålet er å forhindre forurensning og helseproblemer som følge av åpen brenning og brenning av avfall. Eventuell søknad om brenning skal sendes til kommunen.

Bål- og grillregler

Sett deg inn i bål- og grillreglene som alltid gjelder (ekstern lenke til VIBR).

Vi viser også til Forskrift om brannforebygging 4. ledd §3 «Generelle krav til aktsomhet» (ekstern lenke).

For mer informasjon om grill- og bålregler, se VIB sine nettsider (ekstern lenke).

INFORMATION IN ENGLISH

THE EXTRAORDINARY BAN ON FIRES ENDS TODAY
June 16th VIB imposed a total local ban on any open fires outdoors in Holmestrand, Horten, Tønsberg and Færder municipalities
due to the high risk of forest fires.

The extraordinary ban on fires ends today, but all citizens are responible to prevent any fires. Please take your precautions.

More information about the general campfire ban in Norway from 15 April to 15 September: