Dumper snø i sjø

De store snømengdene siden nyttår har ført til fulle deponier. Som et ekstraordinært tiltak får brøytemannskapene derfor nå lov til å dumpe snø i sjøen.

illustrasjon av brøytebil som måker snø - Klikk for stort bilde

Det er kommunedirektør Finn Øyvind Langfjell som har gitt brøytemannskapene dispensasjon til å tippe snø i sjø.
-Snøen som skal tippes er fersk snø fra kommunale arealer. Det brukes ikke salt i disse arealene. Snøen inneholder minimalt med forurensninger og skal ha liten påvirkning for miljøet i sjøen, sier Langfjell.

Snøen på de fleste kommunale veier er fjernet og kjørt bort, men fortsatt er det store mengder snø igjen. Samtidig er snølageret ved Strandpromenaden så godt som fullt.
-Haugene med snø hindrer fremkommelighet for brannbil og andre utrykningskjøretøyer. Av hensyn til innbyggernes sikkerhet fortsetter kommunen å fjerne snø i alle kryss, på fortauer og gang og sykkelstier.