Endringer i innsamlingsordningen

Fra 4. mars hentes avfallet sjeldnere i Horten kommune. Endringen skal bedre kildesorteringen og øke materialgjenvinningen av husholdningsavfallet.

Bilde av magasinet med overskrift "Se det store i det små. Sorter". - Klikk for stort bildeMagasin som blir sendt ut til innbyggere i uke 6 Vesar

Endringen har allerede vært gjeldende i Tønsberg siden 6. november 2023, og rulles ut samtidig i Horten, Færder og Holmestrand kommuner.

Hva består endringen i?

Restavfall, plastemballasje og papp/papir går fra tre til fire ukers hentefrekvens. Glass- og metallemballasje fra seks til åtte uker. Matavfallet hentes fremdeles hver uke, med unntak av hver åttende uke som blir kjørefri uke.

Hvorfor endrer Vesar hentefrekvensen på avfallet?

Vesar henter avfallet sjeldnere hjemme hos deg fra 4. mars for å nå målet om 70 % materialgjenvinning i Vestfold innen 2025.

Ved å endre hentefrekvens ønsker de å oppnå:

• bedre kildesortering i hjemmet
  • økt materialgjenvinning
  • reduksjon av restavfallet vårt
  • et mer bevisst forhold til forbruket vårt
  • at renovasjonsgebyrene holdes så lave som mulig

At Vesar henter avfall sjeldnere betyr også at renovasjonsbilene kjører mindre – det er bra både for trafikksikkerheten i ditt nærmiljø og for klimaet.

Vi i Vestfold er veldig gode på kildesortering

Visste du at selv om vi i Vestfold er veldig gode til å kildesortere, så kunne mer enn halvparten av det som kastes i restavfallet hjemme vært sortert ut?

Når du kildesorterer bidrar du til å holde ressursene i kretsløp, slik at de kan brukes flere ganger – og bli til noe nytt. Mens det du kaster i restavfall går til forbrenning. Det betyr at når vi kaster ting som kunne vært sortert ut, i restavfall – tar vi dyrebare ressurser ut av kretsløpet. Det er her potensialet ligger.

For å øke materialgjenvinningen på avfallet som hentes hjemme, må vi sørge for at kun reelt restavfall ender i restavfallsbeholderen. Dette er grunnen til at det nå gjøres endringer i innsamlingsordningen.

For mange vil ikke dette blir særlig merkbart, mens for andre vil det kreve litt mer. Vesar har laget et magasin med tips og råd til hvordan du kan kildesortere enda bedre enn det du gjør i dag, og hva du bør gjøre om du får liten plass i en av beholderne dine. Med små endringer vil du merke at det ikke er mye som skal til, og at det faktisk er mulig å sortere mer ut av restavfallet ditt – kanskje overraskende mye? I tillegg kan du lese mer om hva de ulike avfallstypene kan bli til, når de sorteres på riktig måte.

Magasinet sendes ut til alle husstander Horten kommune i uke 6. Du kan laste ned en digital versjon her:

Magasin fra Vesar om hvordan du kan bli en bedre avfallsorterer (pdf).

Hvordan finner jeg informasjon om mine hentedager?

Det er flere måter å finne informasjon om når avfallet hentes. Appen Min Renovasjon og søkefunksjonen under fanen «henting av avfall» på vesar.no gir den mest nøyaktige informasjonen om hentedager for en gitt adresse.

Utfordring med sjeldnere henting av restavfall?

Har du utfordringer med restavfallet, fins det forskjellige løsninger for dette som grønne ekstrasekker og større restavfallsbeholder. Dette bestilles hos Vesar.

Det kan være mer krevende å redusere restavfallsmengden dersom du har ett eller flere barn som bruker engangsbleier i husstanden, og VESAR tilbyr derfor en "bleieavtale" frem til barnet fyller tre år. Det betyr at du kan søke om en større restavfallsbeholder mot et mindre tilleggsgebyr.

Les om Vesars bleieavtale og søk om å få den på deres nettside.

Vesar tilbyr også tøybleietilskudd.

Les mer på Vesar sin nettside om endringen