Fyrverkerikonserten avlyses

Det er med tungt hjerte at Horten kommune og Kongelige Norske Marines Musikkorps står sammen om å avlyse kveldens Fyrverkerikonsert. Farevarsel og publikums sikkerhet veier tyngst.

-Vi hadde alle gledet oss til godt vær og et fantastisk arrangement, men når det ikke er trygt og forsvarlig å gjennomføre, har vi dessverre ikke annet valg enn å avlyse. Med den vinden som er meldt kan vi ikke garantere for sikkerheten, sier ordfører Christina Bratli, kommunedirektør Finn-Øyvind Langfjell, enhetsleder Linda Berglund, produsent Ole Jacob Thorkildsen og korpssjef Sten Kristian Brath.

Billettkjøpere blir kontaktet

Dermed er årets Fyrverkerikonsert avlyst. Alle billettkjøpere vil bli kontaktet.

- Vi har virkelig snudd alle steiner for å få det til. Vi har vurdert flytting til i morgen og sett på muligheten for å arrangere Fyrverkerikonserten innendørs, men dette lar seg dessverre ikke gjøre, fordi svært mange av de teknisk involverte har andre oppdrag i morgen. Vi er selvsagt lei oss for å måtte avlyse denne tradisjonsrike konserten, men vi håper og tror at vi kommer sterkere tilbake neste år, sier Linda Berglund.

-Vi vet at andre arrangører også er rammet av været denne helgen. Det er trist for hele regionen, sier korpssjef Brath.

Kraftige vindkast

Fredag morgen ble det sendt ut dobbelt farevarsel langs hav og kyst på. Meteorologisk Institutt melder om stiv til sterk kuling og fraråder bruk av småbåt. Fra fredag ettermiddag er det i tillegg ventet vindkast opp mot 25 meter i sekundet, som betyr at løse gjenstander kan blåse avgårde og trær kan falle. «Vis forsiktighet ved ferdsel i strandsona og på sjøen» er rådet fra instituttet.

-På en så stor musikalsk produksjon som fyrverkerikonserten, handler det ikke bare om kveldens vær, men været som skal være gjennom hele dagen. Selve scenen er skapt for å tåle været, men vi må være sikre på at scenearbeidere har trygge arbeidsforhold, at musikere, artister og teknisk personell kan gjennomføre lydprøver og testing av utstyr og instrumenter. Dette lar seg ikke gjennomføre så trygt som vi ønsker på en dag som denne, sier produsent Ole Jacob Thorkildsen.