Gratulerer, Kjersti!

Nå er hun ikke lenger konstituert. Kjersti Norheim er offisielt Horten kommunes kommunalsjef for Helse og Velferd.

Portrettbilde av kommunalsjef, Kjersti Norheim. - Klikk for stort bildeKjersti Norheim Privat

-Det var 13 søkere totalt og konkurransen var hard. Kjersti ble valgt ut etter en grundig prosess hvor hennes faglige kvalifikasjoner og erfaring, samt personlige egenskaper var avgjørende. Jeg er veldig glad for at Kjersti takket ja til stillingen og er helt sikker på at Kjersti vil bidra veldig positivt til kommunens utvikling, sier kommunedirektør Finn-Øyvind Langfjell.

Ny hverdag

Selv med lang fartstid i kommunen og en lederstilling hun allerede kjenner godt, blir det på mange måter en ny hverdag for kommunalsjef Norheim, kommunalområdet hennes og kommunen ellers. Med organisasjonsutviklingsprosjektet Horten 3.0 vil det i godt og vel et år til være kommunal stollek før alle får plass ved bordet. Hvordan det er dekket på, vet vi foreløpig lite om. Nordheim møter prosessen med stor motivasjon.

-Den tverrsektorielle tankegangen som kommunedirektøren legger opp til i Horten kommune, den ligger hjertet mitt nært. Jeg har stor tro på samskaping og se helse inn i et større perspektiv. Selv om vi gjør konkrete grep i helsesektoren – og det må vi - er det mange utfordringer vi ikke kan løse alene. Det er mye helse som skapes utenfor kommunalområdet helse. Gode møteplasser, for eksempel.

Jobbet seg opp

Kjersti Norheim har tråkket den kommunale stien i Horten siden 2012. Hun søkte på en stilling som planlegger i hjemmetjenesten. Det skulle bare ta et par måneder før hun skapte sin egen stilling i systemet.

-Jeg gikk til ledelsen og sa «dere tror ikke vi trenger litt mer plass til planlegging og rutiner og sånt, da?». De var jo enige i det, så da ble fagutviklingssykepleier, sier hun.

I 2015 ble Norheim enhetsleder for hjemmetjenesten i Horten. Da tidligere kommunalsjef Stein Evensen gikk av var det Norheim som var naturlig å overta i en periode. At hun nå går fra konstituert til faktisk, skjer med andre ord ikke tilfeldig.

-Kjersti har over mange år vist seg som en tydelig, kunnskapsrik og strategisk leder. Samtidig er hun sterk på det mellommenneskelige, både for de nærmeste medarbeidere og øvrige kollegaer, påpeker kommunedirektør Langfjell.

Kriser og godt arbeid

Før Norheim kom til Horten var hun ti år på sykehuset i Vestfold. Flere av disse årene ble tilbrakt i førstelinja, på akuttmottaket. En post som nødvendigvis ikke passer for alle.

-Det krever et kaldt hode og evnen til å prioritere. Jeg fikk mye trening i håndtering av kriser og uønskede hendelser, sier Norheim.

Et kaldt hode kommer man langt med som kommunalsjef for helse også. Har du noensinne lest en avis tegnes det gjerne et bilde av en sektor som strukturelt står i krise, om budsjetter som ikke strekker til, om ansatte som slutter og om den store bølgen av framtidens eldre som kan knekke hele byggverket. I tillegg leser man ofte nok om enkeltsaker der uønskede hendelser nærmest står i kø.

-Disse sakene skjer og når det skjer må vi ta lærdom. Samtidig kan vi ikke la enkeltsaker styre skuta vår. Det er utrolig viktig å minne oss selv på hvor mange flinke folk som hver dag gjør mye bra i helsesektoren, sier Norheim og fortsetter:

-I hjemmetjenesten alene har vi årlig en halv million oppdrag. Det gir en halv million muligheter til å tråkke feil, men den faktiske andelen feil er forsvinnende lite i det store bildet, avslutter hun.