Grønn og levende kommune

Horten kommune har en visjon om å være en grønn og levende kommune, hvor naturmangfoldet er ivaretatt. Fra 2024 vil derfor noen gressarealer bli klippet sjeldnere eller ikke i det hele tatt, slik at de kan utvikle seg til blomsterenger som gir mat og ly til pollinerende insekter.

Hvorfor reduseres gressklipping og kantslåing langs veier?

Mange arter av bier, humler og andre insekter som bestøver planter er i tilbakegang, noe som kan få store konsekvenser for både matproduksjonen og økosystemene. Ved å la gresset gro på noen grøntområder, skaper vi flere habitater og næringskilder for disse artene, og hjelper dem å overleve og spre seg.

– Vi håper at innbyggerne vil se verdien av dette tiltaket, og at de vil nyte synet av fargerike blomsterenger som yrer av liv. Samtidig vil kommunen fortsatt sørge for at de mest brukte grøntområdene som parker, lekeplasser og idretts- og nærmiljøanlegg holder en høy standard, og at det finnes nok plasser for lek og idrett, sier Park- og idrettssjef, Sven-Erik Pettersen.

Relevante linker:

Kommunedelplan for naturmangfold (PDF, 4 MB)

Les mer om naturvern på våre sider