Horten er årets veterankommune 2023

Norges veteranforbund for internasjonale operasjoner (NVIO) har kåret Horten kommune til årets veterankommune 2023.

I begrunnelsen legges det vekt på kommunens utvikling og iverksettelse av et e-læringsprogram som i dag blir brukt av kommuner og veteraner med flere over det ganske land for blant annet å fremme forståelse for veteraner og deres familier.

Prisen ble delt ut i anledning Frigjørings- og veterandagen, ble veteraner i kommunene Færder, Tønsberg, Horten og Holmestrand invitert til konserten «Vi som vokter varden» på Støperiet.

Kveldens konferansier var Geir Aker, som er områdesjef i Horten HV-område, men kanskje mest kjent som «fenriken» i Kompani Lauritzen. På scenen spilte Kongelige Norske Marines Musikkorps, med artistene Lars Bremnes og Martin Dyrkorn Svarthol som gjester. Dirigent var Tarjei Grimsby.

Se e-læring om forsvarets veteraner som har deltatt i internasjonale operasjoner: https://www.kslaring.no/local/course_page/home_page.php?id=26915&start=0

Kriteriene for kåringen er:

·       Synliggjøring av veteraner gjennom kommunes veteranplan.

·       Vurdering av om tiltaket i veteranplanen er med på å fremme veteranene som ressurser for samfunnet.

·       Vurdering av om tiltakene i veteranplanen er med på å ivareta veteranene i lokalsamfunnet.

·       Andre tiltak som kommunen har iverksatt overfor veteraner i lokalsamfunnet.

·       Kommunen har en identifisert veterankontakt som gjør en god innsats for veteranene, og samarbeider godt med NVIO.