Horten er en dysleksivennlig kommune

Vi er stolt av at hele Hortenskolen er sertifisert som dysleksivennlig. Dette har vært et omfattende utviklingsarbeid i samarbeid med Dysleksi Norge som har hevet både kompetansen vår og medført endring av rutiner og praksis. Vi takker Dysleksi Norge for godt samarbeid og støtte i arbeidet.

Kommunestyret vedtok i behandling av kvalitetsmelding for Hortenskolen at Horten kommune skulle jobbe for å identifisere dysleksi på tidligst mulig tidspunkt med mål om å bli en dysleksivennlig kommune. Nå er sertifiseringsprosessen ferdig og vi er i mål.

Hva innebærer det å være en dysleksivennlig kommune?

Dysleksi Norge har satt ned 10 kriterier for å kunne bli sertifisert som dysleksivennlig.

1. Målsetting: Alle skoler har satt seg mål om å være dysleksivennlig
  2. Økt kompetanse: Alle skoler har fått økt kompetanse om lese- og skrivevansker og IKT-hjelpemidler og skal jobbe kontinuerlig med å styrke kompetansen om dette.
  3. Bredt tilbud av læremidler: Alle skoler skal ha et bredt læremiddeltilbud slik at alle elever har tilgang til alt fagstoff gjennom IKT, hjelpeprogrammer, lydbøker/smartbøker, skanning av tekst, pedagogisk programvare.
  4. Aktiv arbeid med arbeidsmiljøet: Alle skoler arbeider aktivt for et godt læringsmiljø
  5. Kartlegging og oppfølging: Alle skoler har rutiner for å kartlegge elevene slik at utviklingen deres overvåkes
  6. Aktiv bruk av effektive tiltak: Alle skoler har planer for å sette inn forskningsbaserte tiltak når elever ligger etter i lese- og skriveutviklingen.
  7. Dysleksivennlige metoder i læringen: Alle skoler har innført metoder som er dysleksivennlige i lese og skrivelæringen.
  8. Bruk av hjelpemidler for elever: Alle elever med dysleksi får nødvendige hjelpemidler for å vise sine egenskaper på prøver og eksamener.
  9. Arbeidsmiljø utvikles med elevmedvirkning: Alle skoler jobber sammen med foreldre og elever for å skape et godt arbeidsmiljø for elevene der de opplever seg respektert, forstått og opplever mestring.
  10. God informasjon: Alle skoler har god dialog med foreldre og gir god informasjon og tilrettelegging for elevene.

Det er Dysleksi Norge som har anerkjent Horten kommune som dysleksivennlig kommune etter å ha besøkt alle skolene våre. Vi er takknemlig for et godt samarbeid og ser frem til den videre utviklingen av Hortenskolen.