Horten er en trafikksikker kommune

Godt trafikksikkerhetsarbeid legges merke til av Trygg Trafikk. Nå er Horten offisielt en trafikksikker kommune.

Trygg trafikk hadde som mål å verifisere 125 trafikksikre kommuner innen utgangen av 2021.

I dag, 23. september ble Horten godkjent som trafikksikker kommune nummer 125!

Godkjenningen gjelder i tre år.

Les mer om trafikksikre kommuner her (ekstern lenke)

Godt samarbeid

Arbeidet i Horten har vært ledet av veiingeniør Amanda Kalleberg siden februar 2021. Samtlige kommunalområder har vært involvert.

- Samarbeidet med kommunen har vært helt unikt, mener rådgiver Tor Egil Syvertsen i Trygg Trafikk.

Ingen garanti

Selv om Horten nå offisielt er en trafikksikker kommune, betyr det ikke at sikkerhet aldri har vært på dagsorden tidligere. Som representantene fra Trygg Trafikk påpekte har blant annet Helsestasjonen, skoler og barnehager drevet målrettet med trafikksikkerhet i lang tid.

- Dette er arbeid de har drevet med i 30-40 år og som garantert har reddet mange liv, sier rådgiver Anders Havdal fra Trygg trafikk.

Å være en trafikksikker kommune er heller ingen garanti for fravær av ulykker.

- Men Horten kan nå tydelig vise til at ulike systemer og kriterier som legger til rette for trafikksikkerhet, påpeker Havdal.