Horten scorer høyt på jordkvalitet

Jorda i Horten er svært godt egnet til matproduksjon - hele 98,7 prosent av den kartlagte jorda er av svært god eller god kvalitet. Det slås fast i et barometer utarbeidet av NIBIO.

Det er Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) som står bak Arealressurskartet AR5. NIBIO forsker og leverer kunnskap om mat- og planteproduksjon, miljø, kart, arealbruk, genressurser, skog, foretaks-, nærings- og samfunnsøkonomi. barometeret viser hvilke arealer som kan brukes til landbruksproduksjon. Her scorer Horten høyt.

- I Horten står jordvernet høyt. Politikerne har vedtatt at vi skal ta vare på den verdifulle matjorda vår. Jordbruksarealene dekker 29,5 % av Horten kommunes areal. Det setter oss på andre plass etter Tønsberg i vår region, sier Camilla F. Pettersen, miljørådgiver i Horten kommune.

Les hele barometeret på NIBIOs hjemmesider

jord av svært god kvalitet

Vår kommune er i landssammenheng svært godt egnet til matproduksjon. I Horten er det 21 335 dekar jordbruksareal, noe som utgjør omlag 29,5 prosent av kommunens landareal.

Hele 98,7 prosent av den kartlagte jorda i Horten er av svært god eller god kvalitet.

Må økes

Verdens befolkning øker stadig. I 2050 er den beregnet til å være 9 milliarder. For å sikre verdens befolkning tilstrekkelig med føde er det anslått at matproduksjonen må økes med 70 prosent de neste 30 årene.

I Norge er kun 3 prosent av landarealet jordbruksareal, og bare en tredjedel av dette er egnet til produksjon av matkorn. Tre prosent er lavere enn i andre land det er naturlig å sammenligne oss med.

Hvorfor er det viktig å ta vare på matjorda?

• Matjord er en knapp og ikke-fornybar ressurs
  • Klimautfordringene vil endre forutsetningene for matproduksjon over hele kloden
  • Befolkningsveksten gir behov for større arealer til jordbruk
  • Nok mat, trygg mat, kortreist mat og god mat blir en viktigere del av vår livskvalitet