Klipp hekken og gjør skoleveien trygg

Tusenvis av unge og myke trafikanter skal snart ut på skoleveien igjen. Viste du at dårlig sikt er medvirkende årsak i hver tredje dødsulykke på sykkel?

Smilende jente som er skolestarter iført hjerteformede blå solbriller og lyseblå kjole går langs med asfaltert vei i et nabolag, inntil en nyklippet tujahekk. - Klikk for stort bildeOm ikke mange dagene begynner Oda i første klasse. Trimmer du hekken hjelper du henne til å komme trygt til og fra skolen. Rolf Marthinsen

Statistikken kan du påvirke hvis du finner fram hekksaksa. Hvordan står det til med hekken din? Ser du barna på den andre siden? Er hekken din så bred at den strekker seg utover fortau eller veikanten? Nå er det skolestart og en ekstra god grunn til å klippe hekken.

De aller yngste skal kanskje ut i trafikken for første gang. De minste er også de vanskeligste å få øye på i trafikkbildet, ikke minst der det er høye busker og hekker langs skoleveiene. Vi håper alle hageeiere sjekker høyden og bredden på hekken og klipper den hvis den hindrer god sikt for barna, og alle andre som ferdes i trafikken.

– Er hekken høy kan de minste barna ha problemer med å se bilene over hekker og busker på skoleveien. Vårt viktigste mål er at alle som ferdes på våre veier skal komme trygt fram. Vi gjør vårt beste ut fra de forutsetningene vi har, men vi trenger din hjelp som hageeier for å lage trygg skolevei for alle, sier leder for hovedutvalget for samferdsel Liselotte Aune Lee.

Kan bli en dødsfelle

For de minste barna er det i tillegg et problem at de ofte har liten trafikkforståelse og fort kan oppføre seg uforutsigbart i trafikken. Men også for de litt større, som gjerne sykler til skolen, er det av avgjørende betydning å ha god sikt. Undersøkelser Statens vegvesen har gjort, viser at manglede sikt er en avgjørende faktor i nesten hver tredje dødsulykke på sykkel.

50 cm hekk i veikryss

Målet med hekkedugnaden er å få hageeiere i hele fylket med på å ta en vurdering av hekker, busker og trær. Særlig i veikryss bør ikke vegetasjonen være høyere enn 50 cm. Da ser de minste barna over hekken, og de blir sett av andre trafikanter.

Hekker vokser som kjent ikke bare i høyden. Brede hekker kan også være trafikkfarlige. Blir hekken for bred blir store og små fotgjengere tvunget ut i veibanen og skape farlige situasjoner.

– Vi oppfordrer hageeiere til å finne frem hekksaksa og kjøre en hekketrimming for sikkerheten. Vi vil ikke at det oppstår farlige situasjoner på skoleveiene våre. Vi håper alle hageeiere er sitt ansvar bevisst og klipper ned det som hindrer fri sikt, sier Henriette Auensen, rådgiver for trafikksikkerhet i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Tips til hekkeklippen:

• 50 cm er litt over kneet når du står ved siden av hekken. Så vet du sånn cirka hvor høy den bør være.
  • Er hekken høy (over 2 meter), bør du klippe i etapper. Ikke mer enn 80 – 90 cm av gangen
  • Hekker og busker kan godt klippes flere ganger i løpet av en sommer, og august er en fin måned for å klippe.
  • Har busken eller hekken tykke greiner, bør du bruke håndsag – så unngår du å flise opp greinene.
  • Hekker kan være fint – men trygge skoleveier der barna ser og blir sett - er enda bedre

Artikkelen er først publisert på VTFK sine nettsider og du kan lese den i sin helhet på deres nettside.