Konseptet "Horten lokalhandel" fikk tredjeplass i prisen for Årets lokale klimatiltak!

Prisen for årets lokale klimatiltak ble delt ut på Zerokonferansen i dag og vi kom på tredje plass for konseptet "Horten lokalhandel".

Bilde av Pia Harritz Torchio og ordfører, Christina Bratli, på scenen med prisen for tredjeplass og blomster i hendene. Tekst på skjerm bak "3. plass Horten kommune med Horten lokalmat" - Klikk for stort bilde Miljøstiftelsen ZERO

- Vi har all grunn til å være veldig stolte, meddeler en fornøyd ordfører, Christina Bratli.

Nominert til prisen "Årets lokale klimatiltak"

"Årets lokal klimatiltak" er en konkurranse for kommunesektoren, som skal skape oppmerksomhet om gode klimatiltak i kommunene og inspirere til videre innsats.

Sammen med Oslo, Trondheim, Nordre Follo og Nord-Fron kommune var vi i forkant av Zerokonferansen, som gikk av stabelen i dag, nominert til prisen "Årets lokale klimatiltak". I nominasjonsteksten stod det følgende om konseptet:

"I Horten samarbeider lokale bønder med kommunens dagsenter for å levere sesongens lokale og økologiske grønnsaker til kommunens barnehager og SFO-er. Et prosjekt som viser hvordan kommunen tilrettelegger for å øke bruken av mat i sesong, involverer lokalt landbruk og reduserer matsvinn".

Du kan lese mer om de andre nominerte kommunene på Zerokonferansens egne nettsider (ekstern lenke).

Tredje plass

Vi gikk av med tredjeplassen med konseptet "Horten lokalhandel".

"Prosjektet viser hvordan man kan sikre god involvering av lokalt landbruk og skape engasjement blant innbyggerne for mat i sesong som utgangspunkt for å spise mer klimavennlig og bærekraftig, redusere matsvinn og behovet for transport", sa Sigrun Aasland, leder i ZERO, under utdelingen av prisen.

Ordfører, Christina Bratli, som, sammen med prosjektleder, Pia Harritz Torchio, tok i mot den gjeve prisen på Zerokonferansen i Oslo forteller at det var hard konkurranse, så det var ekstra gøy å komme på pallen. Dette skal vi i Horten være veldig stolte av!

Nordre Follo kommune vant for sitt vedtak om arealnøytralitet i kommuneplanen og Trondheim kommune kom på andre plass for sitt gjenbrukslager - les sak om vinnerne på Zero sine nettsider.

Kort om "Horten lokalhandel"

• «Horten lokalhandel» ble startet i 2022 med støtte fra Miljødirektoratets Klimasats.
  • Har som mål å fremme sunn og lokalprodusert mat, økologi og mindre matsvinn for barn og unge i Horten.
  • Lokale bønder, dagsenteret i Kongeveien, skoler, barnehager.
  • «Horten lokalhandel» knytter sammen miljø, klima og folkehelse ved å tilby bedre mat for barn.
  • «Horten lokalhandel» er også i tråd med FNs bærekraftsmål.
  • Følgeforskningen på konseptet gjennomføres av Telemarksforsking og er finansiert av Regionale forskningsfond Vestfold og Telemark, og vil gjøre erfaringene tilgjengelig for andre kommuner
  • Metodene som vil bli brukt i følgeforskningen inkluderer intervjuer, workshops og vurderinger av hvordan kommunale planer kan støtte slike løsninger.

For mer informasjon om "Horten lokalhandel", kan du lese nyhetssaken i sin helhet på våre nettsider.