Mer snø kan skape utfordringer for trafikken

Nå ventes det ny runde med stort snøfall. Det er i denne runden meldt dobbelt farevarsel om svært mye snø og sterke vindkast som kan tidvis føre til mye snøfokk. Vi stålsetter oss for nok en runde med ytterligere brøyteinnsats, men snøværet vil antakeligvis skape utfordringer for trafikken.

Dersom du skal ut på tur i ettermiddag og i morgen bør du være forberedt på sterk vind, snøfokk og mye snø.

Kommunalsjef for Teknisk, Geir Kjellsen, forsikrer om at brøytemannskapene er klare til å ta unna den meldte snøen, men at det vil ta tid å få brøytet alt. Det kan ta litt tid før akkurat din gate er ryddet for snø, og vi ber om forståelse for det. Dersom du likevel må ta kontakt med oss om brøyting, ber vi deg melde ifra om dette på våre nettsider her:

Meld ifra om feil og mangler knyttet til brøyting

– Det er ikke bare snøfallet i seg selv som er problematisk, men vind og mangel på lagringsplass som gjør dette ekstra utfordrende, forklarer Geir Kjellsen.

Meteorologisk institutt melder dobbelt farevarsel

Værvarsel levert av yr.no for 16. og 17. januar. - Klikk for stort bilde

Hentet fra yr.no: Fra tirsdag ettermiddag ventes svært mye snø. Størst nedbørintensitet ventes fra natt til onsdag. Onsdag ettermiddag avtar nedbøren på Østlandet. I løpet av perioden ventes 25-35 cm snø. I perioder vil sterk vind også kunne gi snøfokk.

I følge yr.no er det meldt kuling fra rundt klokka 17 i dag og det ventes at det avtar rundt klokka 23 i kveld, 16. januar. Ny runde med sterk vind kommer påfølgende dag, 17. januar, og ventes å vare fra rundt klokka 9 til klokka 12.

Oppfordrer til å la bilen stå

– Det er nok lurt å tenke igjennom hvilke veier man må benytte seg av, sier han. – Dersom man kan la bilen stå, er nok det tryggest. Tenk gjerne også på hvor bilen parkeres, slik at brøytemannskapene kommer frem og får gjort jobben sin.

Brøytemannskapene prioriterer å holde hovedveinettet åpent for nødetater, kollektivtrafikk og annen trafikk.

Vi ber om tålmodighet for at det kan ta tid å brøyte mindre veier. Vær oppmerksom på at det tidvis kan være dårlige kjøreforhold på fylkes- og riksveier også.

Hjemmetjenesten er forberedt på været som kommer

-Vi er forberedt på været som er meldt og tar høyde for normal drift i hjemmetjenesten, men at det kan bli noen forsinkelser dersom det blir vanskelige kjøreforhold. Vi ber om forståelse for dette og at folk er tålmodige, sier Kjersti Norheim, kommunalsjef for Helse og velferd i Horten kommune. Hun legger til at det var krevende forhold rundt nyttår, men at både brukere av tjenesten og de ansatte gjorde det beste ut av en det og hun har troa på at vi løser det på en like god måte denne gangen.

-Noen av våre ansatte i hjemmetjenesten fikk til og med sitte på med brøytemannskapene under sist snøfall- snakk om godt samarbeid mellom etater i kommunen!

Sett deg inn i hvilke råd som gjelder for kuldeberedskap

Vi anbefaler også våre innbyggere til å sette seg inn i hvilke anbefalinger som gjelder for egenberedskap nå i kulda.

Les mer om kuldeberedskap på sikkerhverdag.no.

Ofte stilte spørsmål om brøyting

Video om brøyteberedskap

Se gjerne videoen om brøyteberedskap i Horten kommune. Den er filmet i 2022, men like relevant nå!