Nå kan du inkludere bestemor eller bestefar i din digitale hverdag

Horten kommune gjør som over 100 norske kommuner før dem og tar i bruk innovativ sosial teknologi for å bidra til mer kontakt mellom eldre og deres pårørende.

Prøv komp på biblioteket onsdag 4. september

Onsdag 4. september, fra klokken 13.00-15.00, er det demovisning av Komp på Horten bibliotek.

Horten kommune har søkt og fått penger til å kjøpe inn Komp – en datamaskin for videosamtaler og bildedeling fra venner og familie - tilpasset de som syns moderne teknologi er vanskelig.

Komp skal lånes ut gratis på Horten bibliotek. Tiltaket, som er rettet mot hjemmeboende eldre uten digital kompetanse, rulles ut denne uka.

Hva er komp?

Det er den norske teknologibedriften No Isolation som i sin tid fikk en utfordring av Kreftforeningen: å utforme en digital løsning på ensomhet og sosial isolasjon for eldre. Oppgaven var å lage et produkt som var så enkel i bruk at selv de som aldri har tatt i en smarttelefon skal kunne bruke den uten hjelp fra andre.

Resultat ble en skjerm med kun en eneste knapp som så lenge den er påslått, kan motta bilder, meldinger og videoanrop. Man må riktignok bekoste et abonnement på 245 kr per måned til Komp, men leverandøren tilbyr tre måneders gratis prøveperiode.

-Pårørende bruker en app til å kommunisere med Komp. Den som har skjermen trenger ikke tenke og sette seg inn i noe som helst, sier Frida Tveten på Horten bibliotek.

Komp er kåret til et av de mest innovative produktene i Norge som motvirker ensomhet og skaper sosial nærhet.

Finansiert av legatmidler

En KOMP, om du vil kjøpe den selv, koster omtrent 8000 kroner i butikk. For mange – også en kommune som Horten – er det en relativt stor engangskostnad. Horten kommune søkte – og fikk - midler fra Lilly og Anna Olsens legat, som er øremerket hjelp til eldre i Horten.  Med pengene fra legatet fikk de kjøpt inn 14 KOMP-skjermer.

-Vi vet av erfaring fra andre kommuner at behovet er langt større, men et sted må vi begynne. Vi er veldig glade for disse midlene og håper vi kan få i orden finansiering til flere etter hvert, sier kommunalsjef for helse og velferd i Horten kommune, Kjersti Norheim.

Horten er langt fra den første som har tatt Komp i bruk. I skrivende stund er det over 130 norske kommuner som bruker teknologien. I flere av dem er Komp plassert ut på sykehjem, mens andre har Komp i hjemmetjenesten.

-For oss er det viktig å påpeke Komp står helt utenom tjenester man mottar fra Horten kommune. Vi håper og tror at Komp kan bidra til sosial kontakt og mer inkludering i familiens hverdag. En hverdag vi vet er mer og mer preget av digital samhandling - på godt og vondt, sier Norheim og presiserer

-Komp er ingen erstatning for hjemmetjenester eller andre tiltak, dette er kun et sosialt supplement.

Støttet av forskning

At pandemi-årene bød på økt grad av sosial isolasjon, er godt dokumentert. De strenge smittevernstiltakene rammet særlig de mest sårbare, som for eksempel den eldre delen av befolkningen. For Oslo Met-forskere Erik Børve Rasmussen og Sehrish Akhtar ble disse årene også en mulighet for å se på bruk av sosial teknologi som trygg kontakt. Mellom august 2020 og ut 2021 ble godt over 300 Komp-enheter utprøvd på en rekke kommunale langtidshjem i Oslo.

-Rapporten i etterkant viser at jevnlig bruk av Komp bidrar til økt sosial og økt tilfredshet med den sosiale kontakten, at bruk av Komp ikke går på bekostning av telefonisk og fysisk kontakt og at Komp oppleves enklere i bruk enn nettbrett og PC. Vi er stolte av å nå kunne tilby dette gratis i Horten, sier Tveten på Horten bibliotek.