Nå kan du lade elbåt i Horten

hurtiglader i Horten havn på brygge med Bastøfosen i bakgrunn - Klikk for stort bilde

Horten havn har inngått samarbeid med selskapet PLUG om etablering av, i første omgang, to hurtigladestasjoner for fritidsbåter.

Last ned lade-app

Gå til Plug (ekstern lenke) for å laste ned lade-app.

At fremtiden er elektrisk, har bilprodusentene visst en god stund allerede. Nå skjer det også en stor utvikling av el-motorer til bruk i fritidsbåter. Kjente merker innenfor fritidsbåt utvikler og er allerede i markedet.

Sannsynligvis først i Vestfold

Med elektrifisering av ferjesambandet Horten-Moss har Horten havn allerede god erfaring med å overføre elektrisitet fra land til sjø.

For å få fart på salget av el-fritidsbåter må det bli flere lademuligheter langs norske kysten.

-Nå er vi sannsynligvis først ute i Vestfold med å tilby hurtiglading til fritidsbåter, hevder havnefogd i Horten, Espen Eliassen.

Planlegger elektrifisering

Horten havn planlegger, sammen med sterke leverandører av hurtiglading, flere ladestasjoner i framtiden i takt med markedet for elektriske fritidsbåter.

-Skal man lykkes med å elektrifisere fritidsbåtflåten må det legges til rette for lading i gjestehavner og hjemmehavner. Her vil Horten havn ta sin del av ansvaret, sier Eliassen.

Oppfordrer andre til å følge etter

Horten havn var til stede på Lydløsfestivalen i Arendal 15.-17 juni. Dette var en stor åpen messe hvor hele elbåtbransjen viste fram sine produkter og markedet fikk teste.

-Horten havn holdt foredrag og fortalte om sine konkrete planer. Oppfordringen ble gitt til andre havner og kommuner, avslutter havnefogden.