Om vannlekkasjen på kulturhuset 37 og café Gul

Tidlig morgen onsdag 10. januar ble det oppdaget en stor vannlekkasje på Kulturhuset 37 og café Gul. Deler av bygget er berørt. Etter flere undersøkelser og befaringer har vi nå fått bedre oversikt over utbedringer som må gjøres, men vi er fortsatt usikre på hvor lang tid dette vil ta. Som en konsekvens av utbedringsarbeidet må café Gul og kulturhuset holde stengt i en periode.

Kulturhuset rommer mange aktiviteter og tjenestetilbud og vannlekkasjen berører disse tjenestetilbudene på ulik måte, avhengig av hvor i bygget de tilbys. Faste brukere av tjenestetilbudet er informert og får fortløpende informasjon om når tjenestetilbudet kan starte opp igjen.

Café Gul holder stengt i tre uker

Grunnet omfattende tørkearbeid med vifter og avfuktere, samt vask av leire fra etasjeskillene må café Gul holde stengt i hvert fall tre uker.

Våre ansatte på café Gul jobber nå på Bibliotekskafeen og vi håper at våre gjester vil benytte Bibliotekskafeen i påvente av gjenåpningen av café Gul.

Ungdomstilbudet på 37 er midlertidig stengt

-Kulturhuset er et eldre bygg hvor blant annet leire er brukt som isolasjon mellom etasjeskillene. I forbindelse med vannlekkasjen har noe av denne leiren blitt sølt utover og dette må naturligvis vaskes bort og utbedres før bygget kan tas i bruk igjen, sier leder av kulturhuset, Raymond Johnsen.

Til vanlig har vi tilbud til ungdom her på Kulturhuset flere ganger i uka. Vi har blant annet åpent her hver ettermiddag, mandag-torsdag, hvor ungdom kan game på gamingrommet, spille biljard, bordtennis, fussball eller henge med venner.

-Vi er litt usikre på hvor lenge ungdomstilbudet må holde stengt, men vi kommer med en oppdatering så snart vi vet. Dette er et populært tilbud blant ungdom og vi håper virkelig at dette lar seg løse så raskt som mulig.

Skoppum og Åsgårdstrand fritidsklubb, samt skateparken på Bromsjordet er heldigvis uberørt av dette og kan benyttes mens man venter på at Kulturhuset åpner igjen.

Saken oppdateres

Nøyaktig hvor lang tid det tar før alle vannskader er utbedret og hvordan dette påvirker tjenestetilbudet på kulturhuset, vet vi på nåværende tidspunkt dessverre ikke.

Vi oppdaterer saken fortløpende.

Dette vet vi per 30.1:

• Gulvet i 1. og 2. etasje er fjernet for å ta bort våte leirmasser og få tørket gulvet ordentlig.
  • Det må legges nytt gulv i kaféen og i scenerommet. Det må bygges en ny scene i scenerommet.
  • Café Gul holder stengt i minimum tre uker, uke 3-5.
  • Ungdomstilbudet på Kulturhuset 37, Ung 37, holder stengt inntil videre.