Ombruksuka går av stabelen 18.-26. november

Ombruksuka er initiert av Vesar og i år er det første gang Vestfold er med på dette. Det er en lang rekke aktiviteter som skjer i Vestfold denne uka. I Horten kan du bli med på sy- og sykkelverksted på biblioteket, samt et åpent folkemøte om matsvinn.

Ombruksuka er gjenvinningsbransjens tilsvar på Black Week og hensikten er å få folk til å tenke seg om før de kjøper noe nytt de kanskje ikke engang trenger, og heller reparere det de har, eller kjøpe brukt i stedet.

Ønsker du å delta på gratis-arrangementer?

Se alle arrangementene i Vestfold i Ombruksuka samlet på ett sted på Vesars nettside.

Se også Vesars arrangement, Ombruksuka 2023, på Facebook.

Hva skjer i Horten i Ombruksuka?

Møte om matsvinn

Når og hvor?
21. november, klokka 12-14, på Frivillighuset (Thuegata 2B)

Horten kommune inviterer til et møte om matsvinn.

Hva gjøres allerede i Horten, og hvordan kan vi bli bedre til å redusere matsvinn fra dagligvarehandelen og serveringsbransjen i samarbeid med frivilligheten? Vi får høre fra Matsentralen og Blå Kors om hvordan de bidrar til å skape verdier av mat som ellers kunne blitt svinn.

Si gjerne fra om du kommer, og om du har lyst til å bidra på programmet til benjamin.rod@horten.kommune.no.

Se eget facebook-arrangement: Næringsliv og frivilligheten treffes for å snakke om matsvinn: Hvordan kan vi redde mer mat i Horten?

Sy- og sykkelverksted

Når og hvor?
23. november, klokka 16-21, på Horten bibliotek

Sykkel og sying? Du leste riktig!
I anledning Ombruksuka 2023, inviterer vi til å lære å ta vare på det man allerede har!

Silje fra Siljes sykkel lærer deg enkelt vedlikehold og reparasjoner du kan gjøre selv på sykkelen din.
Samtidig kan du lære å sy et verktøyetui, setetrekk eller styremuffe til kalde og våte dager på sykkelen. Supre hjemmelagde julegaver til alle som sykler!

Silje vil holde to vedlikeholdskurs, kl. 17.00 og kl. 19.00. Mellom kursene vil det være mulighet til å ta med sin egen sykkel inn i gangen og få tips til eventuelle reparasjoner og vedlikehold.

Det vil være vanlig sykveld samtidig, så det er også mulighet til sy en hjemmelagd julegave eller reparere et plagg du er glad i.

Se eget facebook-arrangement: Sy- og sykkelverksted på Horten bibliotek.