På tide å sjekke røykvarsleren igjen!

25 boligbranner midt på natten ble oppdaget takket være fungerende varsling i VIBs kommuner. 12 i Tønsberg, sju i Horten, fem i Færder og én i Holmestrand. Tidlig varsling er spesielt kritisk om natten når folk sover. Uten røykvarsler øker faren for å dø vesentlig.

Smilende bilde av brannsjef Jan Helge Kaiser og Kristine Palm leder i forebyggende avdeling som simulerer hvordan man tester en røykvarsler. - Klikk for stort bilde- Det er røykvarsleren som redder liv, kun unntaksvis redder brannkonstabler mennesker ut av en brennende bygning, sier brannsjef Jan Helge Kaiser og Kristine Palm leder i forebyggende avdeling. VIBR

- Om natten, i de farligste timene mellom kl.01 og 07 er det røykvarsleren og detektoren på brannalarmanlegg som oppdager flest boligbranner i VIBs kommuner. Resten av døgnet oppdages det store flertall av boligbranner ved at noen ser eller lukter røyk og brann, sier brannsjef Jan Helge Kaiser.

- Vi har ingen å miste, test at du har fungerende røykvarsler, alle skal ha det. Hjelp de du bryr deg om, foreldre, naboer eller andre som sliter med å gjøre det selv. Det er min oppfordring til alle dere som bor i de 66790 boligene i ansvarsområdet til Vestfold interkommunale brannvesen, sier brannsjef Jan Helge Kaiser.

- Det er såre enkelt å teste, det eneste du trenger gjøre er å holde inne testknappen på røykvarsleren til alarmen piper. Et trykk for livet, gjort på noen sekunder. Piper den ikke og er batteridrevet, bytter du batteri og tester igjen, sier brannsjefen.

Halverer faren for å dø

Tidlig varsling ved røykutvikling eller brann er livsviktig. Siden 2016 har VIBs brannmannskaper rykket ut til 290 boligbranner, 91 ble oppdaget av røykvarslere eller detektor på brannalarmanlegg.

- Takket være pipende røykvarsler eller brannalarm ble 25 boligbranner mellom kl.01 og 07 på natten oppdaget. I 20 av boligene var mennesker til stede. Dessverre omkom en kvinne i én av disse brannene, i Tønsberg 23. februar 2016 kl.04.43, sier Kristine Palm, leder i forebyggende avdeling.

- Risikoen for å dø i brann mer enn halveres om du har røykvarsler som virker. Røykvarsleren alene forebygger ikke brann; det krever daglig innsats av hver enkelt innbygger, påpeker Kristine Palm.

Hvor startet nattbrannene?

Av brannene om natten oppsto: 8 på kjøkkenet, 5 i stua, 4 på soverom, 5 i våtrom og 2 i kjelleren.

- Det er i disse rommene og sonene utenfor at du er lovpålagt å plassere dine røykvarslere for å oppdage og varsle brann. Du må ha minst én i hver etasje, og alarmen skal være hørbar i oppholdsrom og soverom selv når dørene mellom dem er lukket, understreker Kristine Palm.

Ni nattbranner startet i elektrisk utstyr og sju i møbler eller tekstiler.

Er røykvarslerne eldre enn 10 år, bør du kjøpe nye. Grunnen er at ingen produsenter garanterer at røyk- eller varmesensoren fungerer utover 10 år.

Flere kunne mistet livet

Røykvarsler/detektor var avgjørende for at ikke flere mistet livet, men klarte å evakuere i tide fra nattbrannene. I tillegg ble enkelte beboerne alarmert så raskt at de trygt kunne bruke brannslokningsapparat eller husbrannslange på startbrannen.

- 8 av 25 nattbranner var allerede slokket da brannmannskapene ankom, og i fem var det kun røykutvikling. I de mer alvorlige, brant en del av startbrannrommet i sju boliger, i én sto hele arnestedsrommet i brann, og i én hadde ilden spredd seg i bygget.  Ingen av brannene var en totalbrann, forklarer Kristine Palm.

Hittil i år har det vært 27 boligbranner i VIBs område, alle uten dødsfall. I snitt har det vært en markant nedgang (15%) i boligbranner de tre siste årene, sammenlignet med snittet for årene fra 2016 til 2020 i VIBs fire eierkommuner.

Fakta:

Den brutale sannhet om hvorfor varsling er livsviktig:

• 3-4 minutter etter starten er vi mennesker satt ut av spill
  • Røyken hindrer deg i å se og forgifter deg
  • Du taper bevisstheten og muligheten til å rømme
  • Døden inntreffer etter 5-6 minutter
  • Har du fungerende røykvarsler er risikoen for å omkomme mer enn halvert, hele 55% lavere enn i boliger uten varsler eller om den ikke virker.
  • Bytt batteri og test dine røykvarslere!

Boligbranner blir raskt livstruende fordi møbler og interiør er mer brennbart enn før, særlig pga. skum og plast.

Kilde: vibr.no