Priser og stipender til ildsjeler i Horten 2024

For å hedre noen og for å stimulere andre, deler Horten kommune hvert år ut noen priser og stipender.

Under kultur i sentrum, 1.6.2024, ble følgende priser og stipender delt ut:

Kulturstipend:

Kulturstipendet pålydende kr. 15 000,- ble tildelt Malin Kjelven Kristoffersen (23).

Hun har tidligere gått i Horten Kulturskoles kor, og deltatt på mange arrangement i Horten, og har tidligere vært fast sopran i Oslo kammerkor og Norges ungdomskor. Malin er for tiden fast sopran i Solistkoret Ung, som er et akademi under Det Norske Solistkor. Hun studerer bachelor i Utøvende klassisk sang ved Barratt Due musikkinstitutt og skal til sommeren delta på Saluzzo Opera Academy, som er et sommerkurs i Italia, hvor det settes opp en opera. Malin deltar på kurset for å få viktig erfaring, og kunnskap som vil hjelpe på veien videre mot å bli en profesjonell sanger.

Idrettsstipend:

Idrettsstipendet pålydende kr. 15 000,- gikk til Sofie Kjær Christensen (15).

Sofie har drillet siden hun var 8 år, noe som var en umiddelbar match for henne - både talentmessig og interessemessig. Hun på det aller øverste nivået i konkurransedrill og sportsdrill i Norge. Hun har flere ganger blitt Norgesmester i flere grener, i tillegg er hun regjerende Europamester i sin favoritt kategori, 1baton (teknisk program med 1 stav). Sofie har deltatt på totalt 4 internasjonale mesterskap, VM og EM. Plasseringene hun har oppnådd i disse mesterskapene er 1- 13 plass og hun har et titalls topp 10 plasseringer i mesterskapene. I april skal hun delta i EM i Nederland, og til sommeren er hun også tatt ut til å representere Norge i EC i Kroatia.

Kulturprisen:

Kulturprisen pålydende kr. 5 000,- gikk til Artilleriverkstedet.

Artilleriverkstedet er en kulturstorstue og en viktig møteplass på Karljohansvern. De er en helårsarrangør for konserter og eventer, men nyter også stor tillit innenfor produksjon -og ikke minst er en arena for preproduksjoner for store nasjonale artister/grupper. Her kan du oppleve alt fra kunstutstillinger og teaterstykker til konserter og litterære kvelder samt kurs og konferanse. Med sin rike historie og varme atmosfære, er det mer enn bare et kulturhus; det er et samlingspunkt for samfunnet. Ildsjelene som driver stedet yter stort engasjement, og har gjennom flere år utbedret det meste på innsiden av bygget.

Det har kostet tid, penger og stor innsats.

Driverne oppleves som imøtekommende, løsningsorienterte og faglig dyktige. De blir ofte hentet inn i forbindelse med andre arrangementer og produksjoner utenfor huset.

Stedet og gutta har vært en viktig bidragsyter i utviklingen av Karljohansvern som kulturdestinasjon.

Talentprisen:

Talentprisen pålydende kr. 5 000,- gikk til Nicolai Enstad Haraldseth (24).

Nicolai mottok Horten kommunes Talentpris i 2022. Siden den gang har reisen som roer tatt betydelige steg framover. Han ble blant annet nummer 6 i NM – noen få sekunder bak Norges beste roere. Nicolai er et dedikert medlem av Horten Roklubb, og satser enda hardere med veiledning fra mentor og trener Olaf Tufte. Målet er å ta steget fra rekruttlaget og inn på elitelaget, for så å prestere i internasjonale mesterskap som EM, VM og OL. Pengene fra Talentprisen vil gjøre det mulig å delta på ulike samlinger og konkurranser.

Han sier selv: Jeg skal en dag bli verdensmester, og Olympisk mester.

Horten kommune gratulerer alle vinnerne og ønsker dem lykke til videre. Vi er stolte av å ha så mange talentfulle og dedikerte mennesker i vår kommune, og ser frem til å fortsette å støtte og oppmuntre dem i deres utvikling.