Priser og stipender til ildsjeler i Horten

Oppstilt bilde av mottakere av stipend og priser: Matthew Quentin Midtskauer, Mats Ustad Tollefsen, Tove Sigrun Hellerud, Samuel Sabbah, samt ordfører Are Karlsen - Klikk for stort bilde Linda Berglund

For å hedre noen og for å stimulere andre, deler Horten kommune hvert år ut noen priser og stipender.

Under årets superlangdag, 6.7.23, ble følgende priser og stipender delt ut:

Kulturstipend:

Kulturstipendet pålydende kr. 15 000,- ble tildelt Matthew Quentin Midstkauer.

Matthew kan vise til nylige deltakelser i nøkkelutstillinger, blant annet Stavanger kunstmuseum og Vestfossen kunstlaboratorium. Han er medlem av landets Billedhoggerforening og Norsk Billedkunstner og er i kontakt med andre kunstnere som er interessert i å etablere et visningssted og kunstworkshop i Horten. Matthew ønsker å bygge opp et kunstnerisk miljø som er spennende og åpent for mangfold og opplevelser.

Idrettsstipend:

Idrettsstipendet pålydende kr. 15 000,- gikk til Mats Ustad Tollefsen.

Mats er 16 år og ror singelsculler og lagbåter. Han får inspirasjon og råd av Olaf Tufte og Nicolai Enstad. Han kan vise til gode resultater i 2022-sesongen. De 2 siste sesongene har han rodd i klassen U17, i 2022 sesongen lå han helt i topp på alle de nasjonale regattaene. I 2022-sesongen fikk han bronse i dobbeltsculler U19 i Sorø, Danmark og bronse i UM i Bergen.

De 2 neste sesongene skal han ro i U19. I oppkjøring til årets sesong har han fått delta på treningshelg på Olympiatoppen sammen med 40-50 andre roere og i slutten av mars var han på 1 ukes treningsopphold i Tsjekkia.

Kulturprisen:

Kulturprisen pålydende kr. 5 000,- gikk til Tove Sigrun Hellerud.

Hun er billedkunstner og har kunnskap som maler med en interesse for nær kunsthistorie og med et engasjement for hjembyen, Horten.

Hun har ulike utstillinger i inn- og utland (New York, Italia Moss, Larvik, Siljan) hvor hun trekker frem oppveksten fra hjembyen. Hun er en god ambassadør for byen Horten. Hun har, i tillegg til internasjonale utstillinger, også hatt egne malekurs, blant annet i Italia.

Tove holder åpent hus gjennom hele året for voksne og barn i sitt atelier inne på KJV. Her får barna sette seg ned og finne kunstneren i seg.

Talentprisen:

Talentprisen pålydende kr. 5 000,- gikk til Samuel Sabbah.

Samuel regnes som en av Europas fremste unge pianotalenter under alderen 18 og var en av tre pianister fra Vest-Europa som ble akseptert til den berømte Van Cliburn piano festivalen som arrangeres hvert 4 år i Dallas, Texas. Han har fått strålende kritikk for sine prestasjoner av mange kjente pianister i inn- og utland, bl.a. den legendariske piano-professor Arie Vardi.

Han har vunnet over 10 internasjonale piano konkurranser i England, USA, Belgia, Polen, Litauen, Ukraina og Tyrkia. Han har også vunnet rekordmange priser i nasjonale norske piano-konkurranser, og i 2021 ble han kåret til Norges beste unge musiker i klassisk musikk under alderen 21 i den nasjonale Midgard-konkurransen, og han er den yngste som har vunnet priser i alle de 3 største piano-konkurransene som arrangeres nasjonalt i Norge.

Samuel har spilt på flere store musikkfestivaler i både inn- og utland. I utlandet har han bl.a. spilt på Mozarthaus i Wien, Chopin-salen i Polen, Izmir piano-festival i Tyrkia, Busko Zdroj piano-festival, Tarnow piano-festival. I Norge har han spilt på Bakkenteigen konserthus, Hjertnes konserthus og i Oslo konserthus. Han har også spilt en rekke kirkekonserter i Vestfold og har spilt på ca. 50 sykehjem i Norge. I 2016 ble han invitert av Hollywood-stjernen Harald Zwart til å delta i en kommersiell annonse som ble vist på norsk TV2 i ca. ett år, og han har spilt på VG TV to ganger. Han har spilt både Mendelssohns og Griegs klaverkonserter med orkester og fått tilbud om platekontrakt med det internasjonale selskapet KNS klassisk.