Registrerte nærkontakter vil få tilbud om gratis meningokokkvaksine

Vaksinene vil være fremme i Horten på onsdag, og vaksineringen vil foregå på Ørn-huset.

Vi har tirsdag ettermiddag fått informasjon fra FHI om hvilken type av meningokokker som eleven ved Horten VGS var smittet av. Dermed kan kommunen bestille riktig type vaksine for å vaksinere de som er definert som nærkontakter. Vaksinene vil være fremme i Horten på onsdag.

Registrerte nærkontakter til eleven ved Horten VGS vil på onsdag få tilbud om gratis meningokokkvaksine. I første omgang vil vaksine bare tilbys personer som allerede er registrert som nærkontakter, og som i tillegg har fått tilbud om forebyggende antibiotikabehandling. Dette er samme type vaksine (NIMENRIX) som elever ved Horten VGS fikk tilbud om høsten 2023, og som virker mot smittsom hjernehinnebetennelse. Vaksinen er virksom i 10 år, så ble du vaksinert i fjor eller forfjor vil du ikke bli vaksiner på nytt nå.

Vaksineringen vil foregå på Ørn-huset i Horten.

Registrerte nærkontakter kan få vaksine i disse tidsrommene:

05-kullet kl. 13:00 – 14:00

06-kullet kl. 14:00 – 15:00

Øvrige kull kl. 15:00 – 16:00

Kommunen har fått mange henvendelser fra personer som tror de har vært nærkontakter. Det er viktig å vite at nærkontakter ikke defineres likt for meningokokksyksom som for covid-19. For eksempel vil ikke opphold i samme klasserom føre til at man blir regnet som nærkontakt. I denne omgang er det bare registrerete nærkontakter som får tilbud om vaksinering. For alle andre som er interessert i vaksiner, vil det komme informasjon på kommunens hjemmesider om noen dager.