Sankthansbål tillatt, men du må følge brannsjefens føringer

- Om den som tenner bålet følger gjeldene forutsetninger er sankthansbål tillatt i strandkanten ute ved kysten kommende helg, men i skogen gjelder bålforbudet, sier Jan Helge Kaiser brannsjef i Vestfold interkommunale brannvesen og for kommunene Holmestrand, Horten, Tønsberg og Færder.

Denne artikkelen er først publisert på Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS (VIBR) sine sider. Kilde: Nyhetsartikkel om sankthansbål på VIBR sine sider.

Brannsjefens 10 forutsetninger for sankthansbål

• Den som tenner bålet har det totale ansvaret for bålbrenningen, og skal ha grunneiers tillatelse.
  • Ha slokkemidler som vannslange/bøtter i umiddelbar nærhet.
  • Vindretning og styrke må vurderes.
  • Ha god avstand til bygninger, vegetasjon og annet som kan ta fyr.
  • Ikke bygg bålet for stort.
  • Det er forbudt å brenne bål på bart fjell.
  • Miljøfarlige, forurensende materialer og avfall er det forbudt å brenne.
  • Sørg for at barn holder avstand.
  • Bålet skall være fullstendig slokt når det forlates.
  • Kommer bålet ut av kontroll ringer du 110.

- Været i juni gjør at brannfaren i terrenget er lav og vi vet at vi har ansvarlige og påpasselige innbyggere. Denne våren har det ikke vært noen branner i gress eller innmark, og kun én liten brann i utmark på Torød, Færder. Det er bra, sier brannsjef Jan Helge Kaiser.

- Det er en kraftig nedgang fra foregående fire år, da var det årlig fram til sankthans i snitt 16 branner i gress- og innmark, og sju branner i skog og utmark i VIBs område, opplyser Kaiser.

Det er tent tusenvis av sankthansbål, i mer eller mindre organiserte former i Vestfold gjennom historien, uten at det har medført alvorlige hendelser.

- Vi anerkjenner innbyggernes kompetanse og at de tar ansvaret, samt tar brannsikkerheten på alvor. Vi ønsker at det fortsetter slik og at ingen tar unødig risiko og tenner bål der det kan starte en større brann, sier brannsjefen.

Brenning av sankthansbål skal IKKE meldes brannvesenets alarmsentral Sør-Øst 110 eller til Vestfold Interkommunale Brannvesen på forhånd.
- Vi regner med et stort antall mindre bål, og en eventuell oversikt med forhåndinnmeldte bål vil ikke kunne hjelpe oss til å skille bål fra brann. Desto viktigere er det at publikum umiddelbart ringer 110 om de skulle oppdage brann, sier brannsjefen.

- God sankthans! Det er aldri lov å starte en brann, men det er i høyeste grad lov å bruke sunt folkevett og ta hensyn til hverandre og naturen, avslutter brannsjef Jan Helge Kaiser.

OBS!

Skal du tenne sankthansbål et annet sted enn i VIBs fire kommuner, må du sjekke om det er lokale forskrifter i kommunen.

Avfall og søppel er det forbudt å brenne året rundt. Brannsjefen advarer de som mener sankthansbålet kan bestå av søppel og alt annet enn rene materialer. Det er miljøforurensing og ulovlig.

Krav til aktsomhet

Enhver har plikt til å vise aktsomhet slik at brann forebygges. Det gjelder alle, hele tiden og over alt, inne som ute. Du må vurdere risikoen for brann og ta egnede forholdsregler for å minimere risikoen. Du må ta hensyn til selve aktiviteten og brannfaren i omgivelsene. Dersom risikoen er for stor, avstår du fra å tenne ild.

Generelt forbud i skogen

Det er i tidsrommet 15. april til 15. september forbudt å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og annen utmark. Det er hovedregelen, men forskriften åpner for at du kan gjøre opp ild der du garantert ikke starter en brann. I hager, i parker og annen innmark gjelder det alminnelig aktsomhetsplikt.

Ekstraordinært forbud

Ved ekstrem tørke og stor brannfare vil Brannsjefen kunne varsle at all bruk av åpen ild, og annen aktivitet som kan føre til brann utendørs, er direkte uansvarlig. Med hjemmel i §3 i forskrift om brannforebygging kan kommunen innføre forbud mot å gjøre opp ild eller behandle brannfarlige gjenstander når som helst i løpet av året og alle steder utendørs i kommunen.

Til informasjon

I kommunene Holmestrand, Horten, Tønsberg og Færder er all åpen brenning forbudt etter lokal forskrift hjemlet i forurensningsloven, men det er noen unntak:

Unntak fra forbudet lokal forskrift om åpen brenning

1. Åpen brenning på grillinnretninger, brenning av rent trevirke i utepeiser, og «kaffebål» brukt i tradisjonelt friluftsliv. Enhver plikter å vise aktsomhet ved gjennomføring av aktivitet som kan føre til brann.
  2. Bål, bålpanner og grillinnretninger til rekreasjon i utmark fra 16. september til 14. april, når dette ikke medfører fare for brann. Det forutsettes at brenningen ikke gir varige skader på naturen, slik som på bart fjell og svaberg.
  3. Faste bålplasser og grillsteder som er godkjente av kommunen.
  4. Brenning av sankthansbål 23. juni eller tilstøtende helg.
  5. Landbruksnæringen

Brenning av kvist fra jordekanter og frukthager der dette er en del av landbruksdriften. Det forutsettes at dette skjer i samme område som ryddingen blir foretatt. Slik brenning skal meldes på forhånd til brannvesenets alarmsentral, Sør-Øst 110 IKS (tlf. 333 14 110).

For generell informasjon om bål og grill, les temasider om bålbrenning på VIBR sine sider