Systemfeil hos Visma rammet ikke Horten kommune

illustrasjon av jente som ser på pc-skjerm - Klikk for stort bilde

244 norske kommuner er rammet av en systemfeil i barnevernet. I Horten fungerer samme system som normalt.

Horten kommune har i dag mottatt informasjon om at det har vært svikt i den digitale meldingstjenesten for bekymringsmeldinger til barnevernet. Kommunens IT-avdeling har i dag jobbet etter leverandørens anvisninger for å finne ut av om vi er berørt av feilen, og vi kan meddele at Horten kommune ikke er berørt.

Horten er ikke berørt

Den tekniske feilen går tilbake til september 2020, og Horten kommune har vært tilkoblet denne meldingstjenesten i den aktuelle perioden.  Ifølge Visma, som er leverandør av systemet, er 244 kommuner berørt av feilen. Horten er altså ikke en av disse kommunene.

Visma retter systemfeil

Feilen har ført til at varslinger til barnevernet har forsvunnet. Visma har utarbeidet en programvareopprettelse, som vi har installert, for å unngå avvik i systemet.

Se også Vismas pressemelding om saken.