Takk Ragnar, velkommen Finn-Øyvind!

Etter 18 år som kommunedirektør gir Ragnar Sundklakk stafettpinnen videre til Finn-Øyvind Langfjell.  Bildet viser Finn-Øyvind Langfjell og Ragnar Sundklakk, der sistnevnte overlever kommuneplanen. De smiler og gir hverandre et håndtrykk. - Klikk for stort bilde

Han er sjøkrigeren som temmet ilden og gjorde Horten til en trygg havn. Etter 18 år som kommunedirektør gir Ragnar Sundklakk nå stafettpinnen videre til Finn-Øyvind Langfjell.

– Det har vært en ære å ha fått jobbet for innbyggerne i kommunen, og jeg kan med hånden på hjertet si at vi alle har gjort så godt vi kan. Jeg ønsker Finn-Øyvind lykke til som ny kommunedirektør, sier avtroppende kommunedirektør Sundklakk.

Respekt og engasjement

Vi har hørt om kommuner der skifte av øverste leder byr på maktkamp, intriger og generelt dårlig stemning. Slik er det ikke i Horten. Hos oss gis stafettpinnen videre med gjensidig respekt og et felles engasjement for kommunen.

– Jeg er meget imponert over jobben Ragnar har gjort. Han har virkelig satt sitt preg på kommunen ved å være en forkjemper for åpenhet og ikke minst hans dialog med innbyggerne, politikerne og næringslivet har vært viktig, sier Finn-Øyvind Langfjell.

Nå skal det sies at disse to har jobbet med hverandre tidligere. Fra mars til oktober 2015 overtok Langfjell ordførervervet fra Børre Jacobsen og var dermed tett på Sundklakk. Den avtroppende kommunedirektøren har stor tro på etterfølgeren sin.

– Finn-Øyvind er en svært erfaren og dyktig leder, og det er ingen tvil om at han kommer til å føre Horten kommune videre på en god måte. Med hans erfaring fra blant annet næringslivet, politikk og Holmestrand kommune har han god kjennskap til de utfordringene kommunen vår står ovenfor, sier Sundklakk.

Møter framtiden med optimisme

At Finn-Øyvind Langfjell overtar roret 1. april er ingen spøk. Som forgjengeren hans påpeker er det nemlig ikke til å legge skjul på at vi møter noen tøffe tak i tiden som kommer. Balansen mellom inntekter og utgifter skal gjennomgås med finmasket nett. Det utredes i både skole-, barnehage- og helsesektoren. Dette i tillegg til både ledelsesstruktur og salg av kommunal eiendom. Med andre ord: noen ganske omfattende prosesser vi er inne i.

I denne sammenhengen er grundighet, åpenhet og involvering viktige stikkord.

– Det er politikerne som til syvende og sist skal fatte beslutningene. Da må vi sørge for å gi de et godt beslutningsgrunnlag, påpeker Langfjell.

Utfordringer til tross: Finn-Øyvind Langfjell tar fatt på jobben med en stor dose motivasjon og optimisme for framtiden.

– Jeg gleder meg til å begynne å jobbe med mine 2300 nye kollegaer som hver dag går på jobb for at innbyggerne i kommunen skal ha det best mulig, påpeker Langfjell

Velfortjent pensjon

Vi skal tilbake til 9. juni 2005 da Horten kommune sist fikk en ny administrasjonssjef. Da gikk Ragnar Sundklakk, med bakgrunn fra Sjøforsvaret, så havnefogd i Horten og til sist brannsjef i Vestfold Interkommunale brannvesen inn dørene på rådhuset som rådmann. Både tittel og de opprinnelige seks års åremålsansettelse ble endret underveis. 18 år og fire ordførere senere er det slutt.

Ordfører Are Karlsen har jobbet tett og i stort og smått med Ragnar Sundklakk i de siste to politiske periodene. Karlsen mener Sundklakk har satt solide spor etter seg.

– Han har stått for stabilitet og klokskap, og har mye av æren for mye positivt som har skjedd i kommunen. Etter å ha vært tilgjengelig nærmest døgnet rundt i en årrekke, er det veldig fortjent med roligere dager. Nå vil jeg ønske han lykke til med en ny tilværelse, sier Karlsen og legger til:

– Jeg vil takke Ragnar for en enorm innsats gjennom 18 år. Jeg vil også ønske Finn-Øyvind velkommen som ny kommunedirektør. Jeg er sikker på at han er riktig person, og at han vil finne sin måte å løse oppgavene på.