Ungdata 2024: De aller fleste har det veldig bra!

Den typiske ungdom i Horten opplever god livskvalitet, trives på skolen og er fornøyd med lokalmiljøet sitt. Foreldre er viktige i ungdommenes liv og Hortensungdommen ligger over landsgjennomsnittet på fysisk aktivitet.

Totalt 2346 elever på barneskolen, ungdomsskolen og videregående skole har svart på ungdataundersøkelsen. Nå er resultatene kommet.

- Ungdommene har svart på spørsmål knyttet til mange ulike temaer. Det store bildet viser at de aller fleste har det bra. Samtidig ser vi utviklingstrekk av mer negativ karakter, som vi må følge tett opp, sier koordinator for Ungdataundersøkelsen i Horten kommune, Jenny Flobak.

Ungdata Junior

Ungdataundersøkelsen ble første gang gjennomført i 2013. Siden dette har undersøkelsen vært gjennomført hvert tredje år for ungdomsskolen og videregående skole. Nytt av året er at også de eldste elevene på barneskolen deltar. 5.-7. klassingene har svart på undersøkelsen som kalles «Ungdata Junior» for første gang. Å ha resultater fra barneskolen og ut videregående gir kommunen verdifull kunnskap om hvordan barn og unge har det.

Horten på topp i Vestfold

Hortensungdom er svært fornøyde med sitt lokalmiljø og tilbudet i nærmiljøet. Horten skårer høyest på fornøydhet med lokalmiljøet, idrettsanlegg, kulturtilbud og lokaler for å treffe andre på fritiden sammenlignet med de andre Vestfoldkommunene.

-Det er gledelig å se at Hortensungdommene setter pris på lokalmiljøet og kulturtilbudet vårt! Vi har jobbet under slagordet planlegge langsiktig, handle her og nå, noe som blant annet er konkretisert i Kulturplanen vår. Det er veldig fint å se at arbeidet blir satt pris på! Vi jobber kontinuerlig sammen med innbyggerne våre for å bidra til at barn og unge har gode kulturtilbud og arenaer for å oppleve og delta i kultur og samfunnsutviklingen, forteller konstituert kommunalsjef for kultur og samfunnsutvikling, Katja Buen.

Foreldrene er en viktig ressurs

Naturlig nok har foreldre en stor og viktig rolle i ungdommenes liv. Likevel utmerker noen av tallene seg i svært positiv retning på dette temaet. Hele 100 % av elevene på 8. trinn- Vg3 svarer at de liker å være sammen med foreldrene sine. Samtidig har en del unge behov for å skape sine egne rom, og noen forsøker også å holde deler av fritiden sin skjult for dem.

– De positive tallene knyttet til foreldrerelasjonen bør foreldre ta til seg og bruke som en inngang til å prate med ungdommene sine om både trygge og mer utfordrende temaer gjennom ungdomstida, sier folkehelsekoordinator Flobak.

Trivsel på skolen

Skolen er ikke bare et sted for læring, men også en viktig arena for sosialt samvær. De aller fleste trives på skolen og opplever at de har lærere som bryr seg om dem. Samtidig viser resultatene at et relativt høyt antall kjeder seg på skolen, og at noen også gruer seg til å gå på skolen.

-Ungdata gir oss mye viktig kunnskap om barn og unge i kommunen vår. Det er gledelig at mye er bra, men rapporten peker også på ting som gjør oss bekymret. Denne typen kunnskap er viktig for at vi skal kunne være mest mulig målrettet i vårt forbedringsarbeid, sier kommunalsjef for Oppvekst, Are Karlsen.

Rusmidler

Ungdomssiden er en periode der mange gjør sine første erfaringer med ulike rusmidler. Blant ungdomsskoleelever ser vi at de færreste drikker, røyker og snuser. I likhet med fylket og landet ser vi også i Horten at andelen som har prøvd cannabis på ungdomstrinnet har vært nokså stabilt de siste årene, mens det har vært en viss økning på videregående.

-Ungdomstiden er tiden for løsrivelse og selvstendighet, men voksne rundt må sikre at dette foregår på en så trygg måte som mulig. Ungdomshjernen er ikke ferdig utviklet og ungdommen trenger fortsatt foreldre som gir kjærlighet og setter grenser, sier SLT-koordinator Sissel Kruuse-Meyer.

Veien videre

Det er satt ned en arbeidsgruppe med bred tverrfaglig forankring, inkludert representanter fra Ungdomsrådet. Gruppa har ansvaret for å analysere og tolke resultatene i lys av lokal kunnskap. KORUS Sør bistår kommunene i analysearbeidet. Resultatene vil formidles ut både internt og ekstern i tiden fremover. Alle tiendeklassene i Horten får besøk av representanter fra arbeidsgruppa før sommeren. På denne måten får elevene en tilbakemelding på undersøkelsen, og kommunen får ytterligere verdifull informasjon om hva ungdommen selv tenker om disse resultatene.

OsloMet ved velferdsforskningsinstituttet NOVA vil presentere landsdekkende resultater under Arendalsuka i august.

Her i Horten vil det legges frem en politisk sak etter sommeren knyttet til resultatene.