Utredninger: Sparer Horten kommune penger på å sette bort jobben til andre?

Vektstang med pengesekk  - Klikk for stort bilde

Horten kommune drives såpass effektivt at det er lite å hente på å sette bort arbeid. Det mener konsulentenfirmaet PWC i en fersk rapport.

– Dette er en rapport som sier at vi skal fortsette omtrent som i dag. Den viser at vi driver veldig effektivt, og at det er lite som tyder på at vi kan spare mye på å kjøre store konkurranseutsettingsprosjekter nå.

Det sier kommunedirektør Finn-Øyvind Langfjell om rapporten til avisen Gjengangeren:

Bakgrunn

I kjølvannet av det historiske budsjettsamarbeidet mellom Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Miljøpartiet De Grønne, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre før jul i fjor, ville politikerne at Horten kommune skulle foreta en rekke utredninger for å finne penger som kommunen er nødt til å spare eller hente inn i de neste årene: Skolestruktur, barnehagestruktur, eldreomsorg, eiendomsskatt, ledelsesstruktur,

Resultatet av en rekke av disse utredningene ble presentert politikerne allerede før sommeren.

Sette bort eller gjøre selv?

Etter ønske fra H og FrP skulle også konsekvensene av å konkurranseutsette ulike kommunale tjenester sees under lupen. Med andre ord, kan kommunen drives mer effektivt og økonomisk forsvarlig ved å kjøpe inn tjenester som renhold, sykehjem, hjemmetjeneste og teknisk drift?

Problemløserene i PWC har nå sett, regnet og konkludert.

Dette sier PWC om utredningene:

Kommunen drives effektivt, så økonomisk gevinstpotensial synes å være lavt hvis man ønsker å opprettholde kvalitet. Dette gjelder også innenfor renhold og teknisk drift. Hver av utredningene kan oppsummeres som følgende:

1. Anbudsutsette kommunens pensjonstilbyder: Vi vil anbefale Horten kommune å avvente et eventuelt bytte av pensjonsleverandør, til det er noe mer erfaring å hente fra kommuner som har gjennomført et bytte.
  2. Konkurranseutsette renholdstjenesten: Det anbefales å vurdere en delvis konkurranseutsetting av renholdstjenester.
  3. Konkurranseutsette teknisk drift: Kommunen bør vurdere å konkurranseutsette en større andel av drift og vedlikehold av vei en kommunen har i dag.
  4. Konkurranseutsette én eller to soner i hjemmetjenesten versus fritt brukervalg: Det anbefales ikke å konkurranseutsette hjemmebaserte tjenester.
  5. Konkurranseutsette ett eller flere sykehjem: Det anbefales ikke å konkurranseutsette sykehjem.
  6. Bo på private sykehjem i omkringliggende kommuner: Kommunen bør vurdere å åpne opp for å, sammen med brukeren/pårørende, vurdere de alternativene som finnes i hvert enkelt tilfelle. Så lenge Horten kommune har sykehjemskapasitet i egen kommune, anbefales det ikke å helt fritt åpne for at brukere kan velge å bo på et private sykehjem.

Les utredningen i sin helhet her (PDF, 12 MB)