Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober

Vi markerer Verdensdagen for psykisk helse i Horten. Du finner oss på stand på Horten bibliotek tirsdag 10. oktober klokka 10-14 og det blir show med Kaptein Rødskjegg på Kulturhuset 37 klokka 17.

årets kampanjebilde for markering av verdensdagen for psykisk helse med teksten: tema 2023: Vi trenger å høre til "lagplass. Bli med på laget! uke 39-42" - Klikk for stort bilde

Hva skjer i Horten i forbindelse med verdensdagen for psykisk helse?

Stand på biblioteket
10. oktober, klokka 10-14

Enhet for rus og psykisk helse og Mental helse står på stand.

Kom innom for en hyggelig prat!

Show på Kulturhuset 37
9. oktober, klokka 17

Kaptein Rødskjegg har gratis show for barna.

Les om showet på arrangementsiden til Kulturhuset 37 på Facebook.

Skaff gratis billetter på TicketCo

Flere markeringer

Det er flere markeringer av verdensdagen for psykisk helse i kommunen vår og du kan finne en markering nær deg på den nasjonale nettsiden for verdensdagen for psykisk helse.

Finn en markering nær deg på siden til verdensdagen for psykisk helse.

Om verdensdagen for psykisk helse

En nasjonal befolkningskampanje om psykisk folkehelse, som markeres over hele landet i uke 39-42 hvert år.

I Norge er Verdensdagen en nasjonal befolkningskampanje om psykisk folkehelse, og blir markert av kommuner, skoler, arbeidsplasser, organisasjoner og enkeltpersoner fra hele landet mellom uke 39-42 hvert år for å øke befolkningens kunnskap, forståelse og åpenhet om hva som styrker og svekker den psykiske helsen, og mobilisere til tiltak som styrker den psykiske folkehelsen..

Kampanjen står på statsbudsjettet og Mental Helse har koordinert kampanjen siden 1992 på oppdrag fra Helsedirektoratet.

Tema 2023: Vi trenger å høre til. Lag plass!

Hver femte person i Norge har få eller ingen å vende seg til når de har det vanskelig, og det er flere som er ensomme nå enn før pandemien. For sårbare og marginaliserte grupper, er utenforskapet enda større. Forskning viser at det å gjøre noe meningsfullt sammen med andre er viktig for å motvirke ensomhet, utenforskap og psykiske belastninger, spesielt i urolige tider.

I fjor oppfordret Mental helse derfor til å skape flere møteplasser. 3000 skoler, arbeidsplasser, organisasjoner, kommuner, fagmiljøer og privatpersoner tok denne oppfordringen på strak arm og skapte sosiale møtepunkter på kryss og tvers i landet. Det synes, og det betyr noe.

Men vi blir ikke automatisk mindre ensomme, bare vi møtes.

Ett av målene i den nasjonale kampanjen for 2023 er derfor å jobbe for å gjøre våre viktigste møteplasser mer inkluderende.