Vet du hva barna dine gjør på nettet?

Kripos har nylig publisert en rapport som viser at barn under 13 år benytter ulike kanaler til å dele blant annet seksualisert materiale. Horten kommune oppfordrer foreldre og foresatte om å snakke med barna om deling av bilder og videoer.

Kripos har nylig publisert en rapport som viser at barn under 13 år benytter ulike kanaler til å dele blant annet seksualisert materiale. Med seksualisert materiale menes det i rapporten videoer der barn viser seg helt eller delvis naken på en måte som kan framstå seksualisert, for eksempel ved bevegelser eller dans.

Horten kommune, i samarbeid med politiet, ønsker å bidra til økt bevissthet om barns bruk av nettet til å dele seksualiserte videoer. Vi oppfordrer dere til å lese rapporten fra Kripos. I tillegg inneholder rapporten informasjon og råd til dere som foresatte, og er et godt utgangspunkt for en samtale med barnet om temaet.

Nettvett, bildedeling og bruk av sosiale medier er kontinuerlig tema i skolens undervisning.

Skolen kan bidra med råd og veiledning ved behov.

Snakk med barna om bruk av internett og sosiale medier

• Engasjer deg i barnas liv på internett
  • Snakk med barna om deling av bilder og videoer
  • Vær klar over at barn bruker internett til å utforske egen seksualitet og snakk med dem om det
  • Vær tilgjengelig og spørrende. Kommuniser tydelig at du vil hjelpe og støtte uansett hva som skjer. Da er det større sjanse for at barnet ditt kommer til deg med et problem.

Forebyggende tiltak på enheter og plattformer

• Tenk over hvilke applikasjoner du har på dine egne enheter og ikke la barna bruke disse uten tilsyn
  • Søk informasjon om plattformene du lar barna bruke og test de ut selv
  • Gjør plattformene barnevennlige:
  1. Aktiver foreldreinnstillinger og begrenset innhold-modus
  2. Ikke gi applikasjonene tilgang til mikrofon og kamera med mindre du ønsker at barnet skal kunne publisere innhold
  3. Bruk barneversjoner av applikasjonene der det finnes, for eksempel YouTube Kids
  4. Vurder om barna trenger være pålogget med brukerkonto

Ønsker du mer informasjon og råd om hvordan du kan snakke med barna om seksualitet og digital hverdag?