Vi begrenser bruken av rullestolhusken i parken

Etter mye uvettig bruk og av frykt for ulykker har kommunen bestemt seg for å begrense bruken av rullestolhusken i parken.

Dermed blir rullestolhusken fra nå av låst med kodelås. De som ønsker å ta den i bruk kan ringe kommunens vakttelefon for å få koden til å låse den opp. Nummeret er 975 50 200.

Av hensyn til sikkerhet

- Dette er et tiltak for å begrense uvettig bruk og å minimere muligheten for at noen skader seg på rullestolhusken. Tydelig skilting om regler for bruk har så langt ikke hjulpet. Da må vi av hensyn til sikkerhet gå grundigere til verks, sier Tommy Ilebakke, Driftsleder for grøntanlegg i Horten kommune.

Selv om husken er å regne som et lekeapparat for barn og unge, er det likevel tilpasninger med den som potensielt kan gjøre stor skade på små hender og føtter.

Skal brukes under oppsyn

Husken er solid bygget, med høy egenvekt og lav klarering mot bakken. Faren for klemskader er derfor stor om man ikke passer på.

- Denne husken er ment for rullestolbrukere under oppsyn og veiledning av voksne, men vi vet at det er mange barn som leker på den. Vi gir beskjed med en gang vi ser det skjer, men særlig på kveldstid er det vanskelig å holde husken under oppsyn. Ingen ønsker at det skal det skje en ulykke der nede, derfor må vi også sørge for å minimere risikoen for at det skjer, sier Ilebakke.

Vi beklager eventuelle ulemper dette medfører og håper på forståelse for tiltaket.