Vi er kåret til årets maritime kommune!

Horten kommune er kåret til årets maritime kommune. Den gjeve prisen ble delt ut på Christian Radich under Arendalsuka tirsdag kveld av Sjøfartsdirektoratet-direktør,  Knut Arild Hareide - ordfører Are Karlsen tok stolt i mot prisen.

Ordfører Are Karlsen tar i mot prisen "Årets maritime kommune". Knut Are Hareide står smilende ved siden av ordføreren. De står ombord på en båt, omgitt av mange mennesker. - Klikk for stort bildeOrdfører, Are Karlsen, sammen med sjøfartsdirektør, Knut Aril Hareide etter utdelingen av prisen "Årets maritime kommune" tirsdag kveld.

- Jeg er alltid stolt over Horten. I kveld er jeg ekstra stolt. På vegne av kommunen har jeg mottatt prisen for "Årets maritime kommune" i Norge, sier han. Videre forteller han at det er en god anerkjennelse av de maritime aktørene vi har i kommunen, og han ønsker å trekke frem Kongsberg Maritime som primus motor i det maritime miljøet i kommunen vår. Det er veldig hyggelig at det gode samarbeidet mellom næringslivet og kommunen ble trukket frem under prisutdelingen. Dette betyr enormt mye for kommunen!

Slaget stod mellom fire kommuner

Kystens Næringsliv har sammen med Maritimt Forum og Norges Rederiforbund kåret den mest fremoverlente maritime kommune i landet. Våre konkurrenter til prisen var Ulstein, Bergen og Haugesund. I følge Kystens Næringsliv har over 4000 stemt, og en priskomité har konkludert at Horten er den kommunen som fortjener prisen i år.

Kystens Næringsliv uttaler videre at Horten er den kommunen som også stakk av med flest stemmer blant folket. Teknologibyen Horten er base for flere verdensledende maritime bedrifter.

I sin begrunnelse sier juryen følgende:

Horten er en kommune som har lange maritime røtter og tradisjoner. De siste årene har kommunene utviklet seg til å bli et senter for industri, teknologi, kompetanse og innovasjon – banebrytende fremskritt innen autonomi og havvindteknologi. Omtrent 40–50 prosent av norsk verdiskaping innenfor elektronikkindustrien kommer fra denne kommunens næringsklynge og samspillet med akademia og utdannelse av nye sjøfolk er sterkt.

Kåringen av årets maritime kommune skjer i samarbeid mellom Maritimt Forum og Kystens Næringsliv. Øvrige samarbeidspartnere er Norges Rederiforbund, Kystrederiene, DNV, Maritime Bergen, Gard, Kongsberggruppen og DNB.

– Det har vært utrolig artig å være med å kåre vinneren, og vi håper og tror prisen kan motivere de andre kommunene til å jobbe enda mer iherdig for å vinne neste år, sier Øystein Hage, ansvarlig redaktør i Kystens Næringsliv.