Horten kommunes etiske retningslinjer gjelder for alle ansatte og folkevalgte. Våre etiske kjerneverdier er åpen, ærlig, lojal og forsvarlig.
Sist endret 22.11.2019 10:41
Organisasjonskulturen i Horten kommune bygger på etiske kjerneverdier som skal sikre at vi møter innbyggere, brukere og besøkende på best mulig måte. Gjennom bærekraftig forvaltning tar vi hensyn til mennesker; både nåværende og fremtidige ansatte og innbyggere, miljøet og gitte økonomiske rammer.
Ledere og folkevalgte skal gå foran og motivere ansatte til å ta gode og etisk bevisste valg.
Våre etiske kjerneverdier
ÅPEN
- Vi har åpen holdning overfor alle vi møter og med hensyn til alt vi gjør og skaper dialog
- Vi skaper åpen debatt
- Vi følger prinsippet om meroffentlighet
- Vi har ytringsfrihet
LOJAL
- Vi opptrer i samsvar med lover og regler
- Som ansatte opptrer vi i samsvar med kommunens interesser og i tråd med overordnedes beslutninger
- Vi varsler om kritikkverdige forhold
- Vi tar vare på hverandre og verdiene i Horten kommune.
ÆRLIG
- Vi behandler alle likt og med samme respekt.
- Vi tar ikke i mot gaver eller noe som kan gi personlige fordeler og som kan påvirke våre tjenestehandlinger
- Vi har respekt for personvern og overholder taushetsplikten.
FORSVARLIG
- Vi bruker vår faglige kunnskap, innsikt og vurderinger til det beste for den enkelte og fellesskapet
- Vi jobber effektivt og sikrer god kvalitet på tjenestene
- Vi forvalter ressursene til det beste for mennesker og miljø ut fra gitte økonomiske rammer.