Fakturadistribusjon – faktura fra kommunen til deg som innbygger 

 Horten kommune sender ut fakturaer til sine fakturamottakere i den distribusjonskanalen som du som mottaker har registrert selv.

Vi er opptatt av å ha gode digitale distribusjonskanaler både av økonomiske og praktiske årsaker.

Distribusjonskanalene i prioritert rekkefølge 

  1.  Avtalegiro 
  2.  Avtalegiro med eFakturavarsel (innebærer både avtalegiroavtale og eFakturaavtale) 
  3.  eFaktura (mottas også i Vipps dersom det er aktivert) 
  4.  Digital postkasse 
  5.  Epost 
  6.  Papirfaktura (uten girodel) 

Avtalegiro kan du åpne i nettbanken din eller ved hjelp av din bankforbindelse. Referanse er kid nr fra siste mottatte faktura(ikke purring). Det må opprettes egen avtalegiro på hver tjeneste du mottar faktura for. 

eFakturaavtale åpnes i nettbank eller i Vipps. Referansenummer er ditt kundenummer med 00 foran. (006xxxxx) 

Du belastes ikke dobbelt 

Selv om du ser faktura både i Vipps og i nettbank under eFaktura, vil du ikke belastes dobbelt. Standard innstilling i Vipps er at Vipps eFaktura er aktivert. Det betyr at alle fakturautstedere som kan sende eFaktura vil gjøre det. Faktura kan godkjennes enten i nettbanken eller i Vipps, de speiler hverandre.  

Ønsker du ikke eFaktura i Vipps må dette slåes av under Profil, Regninger og eFaktura. Er Vipps eFaktura opprettet må også eFakturaavtalen slettes i nettbanken. 

Felles for produktene 1, 2 og 3 er at dette er bankprodukter som kommunen ikke kan åpne, endre eller avslutte for sine kunder. 

Vi ønsker å sende minst mulig på papir 

 

For at kommunen skal kunne sende faktura på epost eller i post må alle avtaler i punkt 1-4 avsluttes.

Horten kommune ønsker å sende færrest mulig fakturaer på papir, både for å spare miljøet og fordi det er dyrt. 

Mottar du fakturaer i din digitale postkasse og ønsker en av de andre kanalene, må du selv åpne en av distribusjonskanalene 1, 2 eller 3. Da vil denne kanalen benyttes på neste faktura. 

Har du ikke mottatt forventet faktura fra oss? 

Dersom du logger deg på Min side, vil du kunne se alle dine betalte og ubetalte faktura. Du kan også laste ned fakturakopi.

Ved spørsmål om faktura kan det sendes mail til faktura@horten.kommune.no

Spørsmål om selve fakturagrunnlaget må alltid stilles til den virksomhet som leverer tjenesten du er fakturert for. 

 

Kontakt

  • Horten Kommune
    Postboks 10,
    3191 HORTEN
  • Besøk
    Teatergata 11
    3187 HORTEN
  • Telefon
    33 08 50 00
  • E-post
    postmottak@horten.kommune.no
  • Åpningstider
    Hverdager kl. 08.00-15.00,
    onsdager kl. 08.00-14.00
  • Organisasjonsnummer
    964 951 284